ראש הדסק לענייני ערבים של חדשות 13, העיתונאי צבי יחזקאלי, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM על המגעים המדיניים הצפויים בין ישראל ללבנון, והסביר על התהליכים המתרחשים בלבנון שאולי הובילו אותה לשם. "הכלכלה שלהם קורסת בגלל נסראללה, היה פיצוץ בביירות בגלל נסראללה, הקורונה מתפשטת ואין יכולת לשלוט בגלל החלל השלטוני שנסראללה יוצר בתוך לבנון. זה מביא את הלבנונים לומר ש'אנחנו צריכים לעמוד על הרגליים, בואו נפנה לישראל'. זה מרתק, זה היסטורי".


אתה אומר שבלבנון מתרחשים דברים מרתקים הקשורים גם בישראל.
"נכון. דברים היסטוריים הייתי אומר. השבוע ישראל ולבנון ישבו בשולחן המשא ומתן, ואם לא נסראללה, שהתנגד כל כך למשא ומתן הזה ואם לא בכלל חיזבאללה בלבנון – אני אומר לך שלבנון הייתה עולה על רכבת השלום שכבר נעה במזרח התיכון. לבנון הייתה מצטרפת להסכם שלום עם ישראל אם לא היה את הגורם האיראני שהוא נסראללה שמונע בעדה.

לבנון צריכה את ישראל - למה לבנון יושבת לשיחות עם ישראל? למה הם אמרו כן למתווך האמריקני אחרי 30 שנה שהם מסרבים לדבר עם ישראל? כי הכלכלה שלהם קורסת בגלל נסראללה, כי היה פיצוץ בביירות בגלל נסראללה, הקורונה מתפשטת ואין יכולת לשלוט בגלל החלל השלטוני שנסראללה יוצר בתוך לבנון. זה מביא את הלבנונים לומר ש'אנחנו צריכים לעמוד על הרגליים, בואו נפנה לישראל'. זה מרתק, זה היסטורי".

כלומר, נסראללה מחזיק את לבנון בגרון ולא נותן לה בעצם לפנות לשום צד. הוא הבוס הגדול שם.
"בוודאי. לא רק שהוא הבוס הגדול, הוא גם הצליח לשרוד את הדבר העצום הזה שנקרא הפיצוץ בביירות. כולם חשבו שיאשימו אותו - לא. נסראללה מחזיק את כלכלת הסמים של לבנון. הרי ידוע שבסוריה ובלבנון יש שדות סמים ומפעל סמים לכל האזור, הוא מחזיק את זה. ולכן הוא לא יכול היה להתנגד. נסראללה לא היה יכול להתנגד להליכה של לבנון כממשלה לשיחות כי גם כוחו ירד.

הוא מבין בסופו של דבר שאם הוא ימשיך לחנוק את הלבנוניים גם באופן כלכלי, בסופו של דבר זה גם יתפרש עליו. אם הוא באמת היה מתיר את העניין הזה ולא היה גורם מתנגד, היית רואה את לבנון עולה על רכבת השלום. לבנון צריכה את ישראל, הרי כל המדינות שחתמו איתנו שלום בתקופה האחרונה צריכות את ישראל כי הן לא שורדות כלכלית. מלחמות הן דווקא טובות לנסראללה. תראה מה קורה באיראן, תראה את ההתרסקות שלה".

אגב איראן, אני מבין שביום ראשון מוסר אמברגו הנשק עליה.
"נכון. זה גם צעד שהוא דווקא הפוך מהמגמה שאמרתי. אתה מציין פה מהלך מאוד חשוב שקורה, איראן תשוב לסחור בנשק וגם לייצא נשק אבל זה אולי כבר אולי מאוחר מדי ומעט מדי. הסנקציות הגדולות שחונקות את איראן מזה כמה חודשים הפילו אותה מהקרשים. זו מדינה שבה הקורונה כבר יצאה משליטה, זה ברור.

הכלכלה שם התרסקה וזה כתוצאה מלחץ כלכלי. אם תשאל את עצמך מה היה יותר יעיל, החיסולים, תקיפת מתקני הגרעין או דווקא הסנקציות שארה"ב וישראל דחפו לעשות את איראן – אני אומר לך שבסופו של דבר הכלכלה ניצחה את המזרח התיכון. הכלכלה הורידה משטרים כמו האייטולות וכמו את נסראללה". 

יש סיכוי שהכלכלה תפיל את האייטולות באיראן?
"זה עניין אחר. פה יש את 'תמות נפשי עם פלשתים'. תגיע נקודה קריטית שבה השלטון באיראן יבוא ויגיד 'או שאני נשאר או שהעם נשאר'. ראש חטיבת מחקר באמ"ן נתן ראיון לעיתון 'אילאף', זה נדיר שראש חטיבת מחקר באמ"ן מדבר עם עיתון סעודי. הוא אמר כזה דבר - השלטון באיראן שונה לגמרי מהאוכלוסייה, האוכלוסייה באיראן רוצה שלום איתנו והשלטון לא רוצה. באיראן מתחיל קרב שבו שלטון האייטולות חוטף ולוקח בני ערובה את העם האיראני עד לאיזושהי נקודה שאולי הוא יתרסק.  

אבל לצורך העניין הכלכלה כרגע מתחילה לדהור נגד איראן ונגד כל המדינות במזרח התיכון שלא מצטרפות אלינו. מרתק לראות שכוח המלחמה של המדינה הוא כמעט לא שווה לעומת כוח של כלכלה פנימית. יכול להיות ששלטון האייטולות יגיע לנקודה קריטית שהכלכלה בסופו של דבר תאיים עליו יותר מכל איום אחר".