אחד מסימני השאלה הגדולים ביותר לאחר הבחירות בארה"ב, שייערכו בשלישי הבא, הוא סוגיית היחסים בין ארה"ב לאיראן. העמדות של שני המועמדים, הנשיא הנוכחי דונלד טראמפ והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, נשמעו מעל כל במה. התוצאת של הבחירות הנוכחיות, כך ניכר, ישפיעו מאוד על ישראל בעיקר בנושא הזה.

מניתוח מיוחד של סוכנות הידיעות רויטרס, המועמד לנשיאות ארה"ב, ג'ו ביידן, מתכנן לבטל את מה שהוא מכנה "הכישלון המסוכן". הכוונה היא  למדיניות הלחץ שמפעיל על איראן הנשיא הנוכחי, דונאלד טראמפ. זאת, רק במידה וביידן אכן ינצח בבחירות הקרובות, כפי שמראים הסקרים. בנוסף, כשהיה סגן הנשיא בממשלת אובמה, בזמן החתימה על הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן בשנת 2015, ביידן התחייב שאם טהרן תחדש את ההסכם, הוא ישיב אותו לתוקף. מההסכם, כזכור, ארה"ב פרשה בשנת 2018, אחרי שנבחר הנשיא טראמפ.

הפיצוץ המסתורי בנמל בושהאר בדרום איראן (קרדיט: רשתות חברתיות)

בעקבות התדרדרות הכלכלה האיראנית, קשריה של המדינה עם וושינגטון הגיעו לנקודת רתיחה והתפיסה הרווחת בקהילה הבינלאומית, בנוגע לחשד שאיראן מתכננת לבנות פצצה גרעינית, דעכה. על פי הניתוח של רויטרס, הלחץ על מנהיגי איראן להימלט מהסנקציות חמור וכי תמיכתם העיקרית נובעת ממצב התושבים במדינה שנאבקים לשרוד כלכלית, בעקבות המצב שהתדרדר עוד יותר בעקבות נגיף הקורונה. ההשערה היא כי המכשול הגדול ביותר שעומד בפני המועמד ביידן הוא חיזוק האמון בין ארה"ב ואיראן, שהתערער אחרי שנשיא טראמפ ביטל את ההסכם. 

בנאומי הבחירות של המועמדים לנשיאות, גם טראמפ וגם ביידן פירטו לגבי גישותיהם לפתרון המשבר ביחסים בין המדינות. טראמפ אמר כי הוא מעוניין להציע עסקה חדשה בפני טהרן שתעסוק בתוכנית הטילים של איראן ותעסוק גם באזורים כמו עיראק, סוריה, לבנון ותימן. לעומת זאת, ביידן הודיע כי הוא מתכוון לחזור להסכם הגרעין, שנחתם בתקופת כהונתו של אובמה. עם זאת, נטען כי החזרה לעסקה המקורית לא תהיה פשוטה. בין המורכבויות עולה הדרישה של איראן לפיצוי כספי בעקבות הנזקים שנגרמו אחרי ביטול ההסכם. 

"מלבד החזרה לעסקה, ממשלת ארה"ב תאלץ לפצות את טהרן על הנזקים שנגרמו בעקבות הנסיגה ממנה. כמובן שהיא תצטרך להתחייב ולהבטיח שהפרת העסקה לא תחזור על עצמה", אמר דובר ממשלת איראן. על פי רויטרס, ההנהגה האיראנית שללה שינוי מדיניות בנוגע לעצירת תוכנית הטילים שלה, לעומת זאת, בטהרן טענו בשנה שעברה כי הם לא מתכוונים להגדיל את טווח הטילים. ברויטרס דווח כי בטהרן נטען כי הם יסכימו לקיים שיח בנושא רק במידה ויוסרו הסנקציות האמריקניות. 

בעוד המצוקה הכלכלית באיראן גורמת לחץ על הממשלל לנהל משא ומתן בנושא, המשטר טוען כי "עסקה לא צפויה עשויה להגיע במהירות". גורמים רשמיים באיראן דיווחו כי הדיון בנושא יאלץ להתקיים רק אחרי הבחירות באיראן, שעתידות להתקיים באמצע 2021. "אם ביידן ינצח, השיח בנושא יתחיל רק אחרי הבחירות באיראן, כיוון שכך גם המועמדים האיראנים יוכלו לנקוט את עמדתם בנושא והמצביעים יוכלו להתייחס לכך בהצבעתם", אמר גורם בממשלה האיראנית

בעוד שמנהיגי איראן נמנעו מלתמוך בפומבי במועמדים לנשיאות ארה"ב, על פי רויטרס, מספר גורמים רשמיים במשטרו של ח'אמינאי היו מעדיפים לנהל משא ומתן מול טראמפ, ולא מול ביידן. זאת, לא רק בגלל שאיראן חושבת שהיא יכולה להתמודד עם הגישה העסקית של טראמפ, אלא גם בגלל העוינות שהוא משדר לציבור האיראני, שיכולה לגרום לראש הממשלה העתידי להיחשב בפניהם כ"מגן האומה". גורם במשרד ההגנה האיראני אמר: "ניתן לדון בכל הנושאים הללו, אך לפני כן, טהרן זקוקה לביטול הסנקציות ואילו האמריקאים רוצים לשמור על המזרח התיכון רגוע. ניתן להגיע לפתרון, כשיש רצון יש דרך".