"אויב מבפנים ומבחוץ": שר הפנים הצרפתי, ג'ראלד דמרנין, התייחס היום (שישי) לפיגוע הרצח המזעזע שאירע אמש בכנסיית נוטרדם שבניס, כאשר מחבל איסלמי תוניסאי ערף ראש של אישה ודקר למוות שני מתפללים נוספים. "אדמת צרפת מעורבת במלחמת האידיולוגיה האיסלאמיסטית וייתכן כי מתקפות מיליטנטיות נוספות יתרחשו על אדמת צרפת", אמר שר הפנים הצרפתי והדגיש, "אנו נמצאים במלחמה נגד אויב שנמצא בפנים ומחוץ".

פיגוע דקירה בניס, צרפת. צילום: רויטרס

התובע הראשי למלחמה בטרור, ז'אן פרנסואה ריקרד, אמר כי החשוד בביצוע הפיגוע הוא צעיר תוניסאי בשנות ה-20 לחייו, שהמריא בטיסה לאירופה בתאריך ה-20 בספטמבר בטיסה מלמפדוסה - אי האיטלקי מחוץ לתוניסיה המהווה נקודת נחיתה מרכזית עבור מהגרים אפריקאים. 

עוד הדגיש שר החוץ הצרפתי לציבור: "עלינו להבין אירועים כאלו היו בעבר, ועלינו להיערך לכך שיהיו כאלה גם בעתיד". גורם במערכת המשפט הצרפתית מסר כי ביום חמישי בערב נעצר חשוד נוסף, גבר כבן 47, המואשם שסייע לכאורה לרוצח לבצע את מעשיו.

נשיא צרפת עמנואל מקרון בזירת הפיגוע בניס (צילום: REUTERS/Eric Gaillard)
נשיא צרפת עמנואל מקרון בזירת הפיגוע בניס (צילום: REUTERS/Eric Gaillard)

בשעה שמגנים את מעשיו בחמורים בצרפת, עשרות אלפי מוסלמים מפגינים מוחים בשעות אלה ברחובות בנגלדש על רקע אמירותיו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון "צרפת תחת מתקפה בגלל ערכי החירות והרצון שלא להיכנע לטרור". המפגינים, שצעדו ברחובות דאקה שבנגלדש הכו באלימות בובות עליהן מדבקים פניו של מקרון, נשאו שלטים בהם נראים טבעיות רגל מכתימות את דמותו של מקרון ודרשו: "החרימו את המוצרים הצרפתיים". עוד הופיעו כרזות בהן נכתב: "מקרון הוא המחבל הגדול בעולם".

"מקרון מוביל את האיסלאמופוביה", אמר אקרמול האק, אחד המפגינים בתהלוכה והדגיש: "הוא לא יודע את כוחו של האיסלאם. העולם המוסלמי לא ייתן לזה לשווא. אנו נעמוד ונעמוד בסולידריות נגדו".

הפגנות בבנגלדש נגד מקרון (צילום: רויטרס)
הפגנות בבנגלדש נגד מקרון (צילום: רויטרס)

כזכור, צרפת העלתה ביום חמישי את הכוננות הביטחונית שלה לרמה הגבוהה ביותר לאחר שגבר נושא סכינים שצעק "אללה אכבר", ערף את ראשה של אישה בכנסיית נוטרדם והרג שני אנשים נוספים לפני שנורה ונלקח על ידי המשטרה. "לא נפקיר שום קרקע", אמר מקרון מחוץ לכנסייה בה בוצע הרצח ונשבע להעמיד אלפי חיילים נוספים לשמירה על אתרים מרכזיים כמו מקומות תפילה ובתי ספר".