הפרשן נדב איל (חדשות 13) ודני איילון, שגריר ישראל לשעבר בארצות הברית, שוחחו היום (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103fm והעריכו מה יקרה ביום שאחרי הבחירות. איל הזכיר כי "על אף שהסקרים מייעדים ניצחון לביידן 2020 היא שנה מטורפת, יש קורונה וזה דונלד טראמפ". דני איילון הזהיר מהתרחיש בו טראמפ יפסיד בצורה שאינה משכנעת: "אם ביידן מנצח זה הולך לבית המשפט ואנחנו צפויים לשבועות ארוכים של ויכוחים ודיונים משפטיים וספירות מחדש במדינות מפתח". בנוסף, השניים העריכו כי יש סיכוי גדול למלחמת אזרחים לאחר הבחירות.

ג'ו ביידן תוקף את טראמפ, קרדיט: רויטרס

מה יהיה הפעם?
איל: "בסקרים יש פה הובלה חד משמעית של ביידן אבל זה שההובלה קיימת, לאור 2016 ובאמת לאור הדרך בה 2016 התגשמה מול עינינו, צריך להיזהר עם זה. בגדול? אלה בחירות אחרות מ-2016. הפערים לא אותם פערים, המצב לא אותו מצב, הבחירות מאוד יציבות. אחד הדברים המאפיינים זה שלא קרה בהם כלום, יכול להיות שזה נובע מהובלה אמיתית של ביידן או מכך שיש טעות דגימה ענקית שמשותפת לכל הסוקרים.

האם זה יכול להיות? אם היינו בחיים נורמליים הייתי אומר 'לא זה לא יכול להיות, הוא מוביל חד וחלק' ובהנחה ששום דבר לא נראה אחרת אז לפי ההובלה הוא צריך לנצח. אבל 2020 היא שנה מטורפת ויש קורונה וזה דונלד טראמפ, זה פשוט מאוד".

אני רואה בדיווחים משם שנרשמת התלהבות מטורפת של הבייס שלו, שיירה של 150 קילומטר?
איל: "זה לא פתאום, ההתלהבות של הבייס שלו רחבה מאוד וגדולה מאוד, השאלה היא לא ההתלהבות של הבייס אלא מה קורה בקצוות של הבייס. זה שיש לאיש 45 אחוז שמוכנים לקפוץ מהגג עבורו ולהידבק בקורונה עבורו, הוא מסתובב בעצרות הדבקה המוניות ברחבי המדינה, זה אין ספק בכלל. האיש מעורר נאמנות ואמוציות.

יש אנשים בצד שלו שדעתם רק התגבשה עליו, היא השתפרה לגביו, גם בקרב קבוצות מיעוטים. אחד הדברים שהתקשורת האמריקנית התחילה לדבר עליו ביומיים האחרונים זה ששחורים ובוחרים היספנים במקום שהתמיכה בדונלד טראמפ תקרוס, היא דווקא עלתה גם אצל שחורים וגם אצל היספנים והוא יכול לנצח את הבחירות רק על סמך הדבר הזה".

מה התחושה שלך לקראת הבחירות.
איילון: "אגיד לכם, היום אני חושב שהתמונה די ברורה. אני אהיה יותר נועז מנדב שדיבר לפני ויש לי תחזית. טראמפ הודיע שלשום לקהל גדול של בוחרים שהוא מתכונן להכריז על ניצחון עוד לפני תום ספירת הקולות לכן אני חושב שזה בסופו של דבר ייגמר בבית המשפט. יש שני תרחישים. הרבה יהיה תלוי בהפרש, האחד שביידן מנצח והשני שטראמפ מנצח.

אם הוא מנצח אין בעיה הוא יודיע שהוא ניצח וזה לא משנה, הכול ברור וסגור. העניין אם ביידן מנצח זה הולך לבית המשפט ואנחנו צפויים לשבועות ארוכים של ויכוחים ודיונים משפטיים וספירות מחדש במדינות מפתח, איפה שיתירו את הספירה מחדש".

חוזרים לפלורידה של ג'ורג' בוש.
אילון: "נכון, ואז יש תרחיש משני, או שביהמ"ש קובע שטראמפ ואין בעיה ואם קובעים שביידן פה יש שני תרחישי משנה -  או שטראמפ הולך בטוב או לא בטוב ואז שולחים לבית הלבן דבר שלא היה, את כוחות המשמר הלאומי לפנות אותו".

מלחמת אזרחים; נדב אתה שותף?
איל: "יכולה להיות סיטואציה, אני לא נותן לזה הרבה צ'אנס אבל בהחלט יכול להיות אם דונלד טראמפ לא יפסיד בבחירות האלה בצורה משכנעת אז אין ספק שבליל הבחירות יהיה גל אדום כי סופרים את האנשים שהצביעו באותו יום במדינות מסוימות ואז יכול להיווצר רושם מסוים שהוא ירכב עליו ממה שאני שומע, לא יתנו לו לעשות את כל התרגיל הזה.

כל מדינה סופרת אחרת, יש מדינות שהתחילו לעבד את הקולות לפני כמה ימים, יש מדינות בהן הספירה תתחיל כולל הקולות שהגיעו מאוחר אחרי יום הבחירות, לכן יכול להיות שייקח להם כמה ימים".

איילון: "יש כמה מדינות מפתח שהספירה בהן בחוק מדינתי מסתיימת ביום הבחירות, יכול להיות שהרבה מעטפות שלא נספרו עד תום ספירת הקלפיות פשוט יזרקו".

איל: "יכול להיות, אבל היה עיבוד של העניין לפני כן, בג'ורג'יה 85 אחוז היה ידוע. זה מורכב אבל עבור הצופים בבית מאוד יכול להיות שבשעות הראשונות תהיה תחושה שיש גל אדום שנובע מכך שסופרים את מי שהגיעו לקלפיות באותו יום. שם יש פער מובהק לטובת תומכי טראמפ בחלק מהמדינות".

יכול להיות שהולכים לסוג של אנדרלמוסיה בימים שאחרי הבחירות.
אילון: "אני חושש ממהומות קשות אם טראמפ מוכרז כזוכה כי אנשי ביידן ירגישו שגנבו להם את הבחירות ולא מוכנים לשאת את המחשבה של ארבע שנים נוספות של טראמפ הם יצאו לרחובות ויעשו בלגאן שמזמן לא היה שם. דווקא בחירה של טראמפ יכולה להוציא את הליברלים לרחובות".

נדב, אם טראמפ מפסיד מי שניצח זה הקורונה?
איל: "חד משמעית הוא היה לוקח את הבחירות האלה, האמריקנים אוהבים להשאיר את הנשיא בבית הלבן. בפעם האחרונה שהוציאו נשיא בבית הלבן זה היה בוש האב. להיזרק באמצע כהונה, הכלל הוא שהיה צריך לנצח והכלכלה הייתה במצב מצוין לפני הקורונה ולכן לא הייתה סיבה להאמין שהוא יפסיד".

ייציאה לרחוב?
איל: "אנחנו רואים מליציות של ימין מתחמשות, יש הרבה מאוד דאגה בצד של המרכז שמאל האמריקני מהתופעות האלה ומהשבר של החלום. אם רואים את העצרות של דונלד טראמפ, רואים אנשים שמשוכנעים בתיאוריות קונספירציה והתחושה היא שברור לגמרי שאם ביידן ייקח האנשים האלה יספרו לעצמם סיפורים, שהמדיה עשתה קנוניה לסלק אותו וזה יהיה הסיפור הטוב".

מלחמת אזרחים – התפרצות אלימות וכאוס באחוזים?
איילון: "60 אחוז, כי זה גם מצד שמאל וגם מצד ימין יצאו לרחובות. אף אחד לא יקבל את התוצאה".

איל: "אני חושב שבסביבות ה-15 אחוז וזה די הרבה".

איילון: "יהיו פרעות בעיקר מקומיות בערים, לא מלחמה טוטלית".