כ-240 מיליון אמריקאים צפויים להצביע מחר (שלישי) בבחירות לנשיאות ארצות הברית. עולה השאלה, האם בהצבעתם יחרצו גם את גורלו של ראש הממשלה בנימין נתניהו?

בשיחות פרטיות בקרב חברי הכנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית, עולה כי התשובה היא – כן. זאת, מאחר ונתניהו והנשיא המכהן דונלד טראמפ, עבדו בשיתוף פעולה יותר מכל נשיא אמריקאי וראש ממשלה ישראלי אחר לפני כן. 

טראמפ וביידן נשאלים על גזענות בעימות האחרון (צילום: רויטרס)

המדיניות של השניים בכל הקשור בסוגיות במזרח התיכון דומה, כך גם יחסיהם השנויים במחלוקת עם התקשורת המקומית, בעיותיהם המשפטיות, בעיותיהם עם נשים ועוד. הם אף השתמשו בסיסמאות בעלות אופי דומה, וחלקו את אותם אסטרטגיים שינהלו את הקמפיין שלהם. 

אם טראמפ ייבחר פעם נוספת, זה עשוי להעלות את סיכויו של נתניהו בסקרים, כיוון שמצביעים רבים ירצו לנצל את היחסים הטובים בין השניים. עם זאת, מצביעים עשויים לנוע ימינה, מחשש לוויתורים עתידיים כחלק מתכנית של טראמפ לשלום. אם זה אכן יעלה את סיכויו של נתניהו, ייתכן וינסה לנצל זאת על ידי פיזור הכנסת ויציאה לבחירות. 

באם טראמפ יובס, נתניהו יוותר חלש, מה שיכול להוביל לכך שכחול לבן יצטרפו לאופוזיציה בעקבות יציאה לבחירות. הם יראו בנתניהו כמי שאינו נחוץ יותר, כיוון שקשריו עם ארצות הברית לא יהיו רלוונטיים.

אילו טראמפ היה מתחרה בבחירות אלו מול ברק אובמה, גם ניצחונו וגם הפסדו היו יכולים להוות נצחון לנתניהו. נשיא אמריקאי שיהיה עוין לישראל, בין אם בצדק ובין אם לאו, מצריך מנהיג ישראלי מנוסה, שיצטיין ביכולותיו מול מנהיג העולם החופשי. 

עם זאת, ג'ו ביידן, אינו מצטייר כמנהיג אנטי ישראל כמו אובמה. יש לו רזומה פרו-ישראלי בסנאט, ואף כינה את נתניהו "חברי ביבי". בעוד יש לו כמה יועצים שנראים בעייתיים עבור ישראל, קשה לתאר אותו כמי שפועל נגד המדינה, בייחוד בתקופה בה צפוי לעסוק בביטחון פנים, ולדחוק הצידה מדיניות חוץ.

אם ביידן אכן ינצח, מפלגת הליכוד צפויה להמעיט בחשיבות התוצאה. בראיון לעיתון ג'רוזלם פוסט בחודש פברואר, אמר נתניהו: "אני אעבוד בצורה מיטבית גם עם הרפובליקנים וגם עם הדמוקרטים". עם זאת, מבקריו של נתניהו טוענים כי אם ביידן ינצח – נתניהו לא יהיה נחוץ יותר. זאת, כיוון שביידן אינו פרו-ישראלי כמו טראמפ, אך גם לא מייצג את הקיצון השני, כפי שראו באובמה. מתנגדיו הנחרצים של נתניהו, אף ירחיקו לכת ויטענו כי נתניהו הזיק לישראל באמצעות יחסיו עם ארצות הברית. 

יש תרחיש נוסף שצריך להילקח בחשבון והוא – אם לא תתקבל הכרעה בבחירות לנשיאות, והדבר יגרר במשך שבועות. מצב כזה יכול לגרום גם לעיכובים בפוליטיקה הישראלית. בכירים בכחול לבן הודו כי הם מחכים לתוצאות הבחירות בארצות הברית, לפני שיקבלו החלטות הרות גורל בממשלה. 

אם לא תהיה הכרעה כבר ביום רביעי, הפוליטיקה בישראל נתונה לאבדון גם כן.