השעות האחרונות של קמפיין 2020: המועמדים לנשיאות - דונלד טראמפ וג'ו ביידן עורכים הערב (שני) את עצרות הבחירות האחרונות שלהם, שעות ספורות לפני פתיחת הקלפיות הראשונים בחוף המזרחי של ארה"ב. הנשיא צפוי לקיים בשעות הקרובות לא פחות מחמש עצרות בארבע מדינות - צפון קרוליינה, מישיגן, וויסקונסין ופנסילבניה, אשר עפ"י ההערכות צפויה להכריע את ההתמודדות. 

טראמפ אמר לתומכיו: "אנחו הולכים לנצח פה מחר ולזכות בארבע שנים נוספות". הוא הוסיף ותקף את שיטת הסקרים, אשר ברובם חוזים ניצחון מובהק לביידן, וטען כי הם מזויפים. עוד קרא לאזרחים להצביע בעד "אאוטסיידר שאוהב אתכם, בניגוד לפוליטיקאי ששונא אתכם".

גורם בבית הלבן מסר לרשת CNN כי מלאניה טראמפ צפויה להגיע בבוקר ההצבעה לפאלם ביץ', פלורידה. קמפיין הסולו הרביעי והאחרון שלה הסתיים היום אחה"צ בהנטרסוויל, צפון קרוליינה, משם פנתה למאר-א-לאגו, שם תשהה עד שתלך להצביע. היא תחזור לבית הלבן לאחר שתצביע בעצמה.

דונלד טראמפ, מלאניה טראמפ (צילום: OLIVIER DOULIERY/AFP via Getty Images)
דונלד טראמפ, מלאניה טראמפ (צילום: OLIVIER DOULIERY/AFP via Getty Images)

המועמד הדמוקרטי צפוי להגיע גם הוא לפנסילבניה ולקיים בה שתי עצרות במתכונת "דרייב אין", אחת מהן עם הזמרת ליידי גאגא. בהמשך הוא ימשיך לעצרת נוספת בקליבלנד, אוהיו. במקביל, הקמפיין שלו הודיע כי הוא אובחן כשלילי לקורונה. זו אינה הפעם הראשונה בה הדבר מתפרסם, והוא נהג להודיע זאת מאז היוודע דבר מחלתו של טראמפ בחודש שעבר.

כאמור, את היום האחרון לפני הבחירות החל ביידן בעצרת בקליבלנד, אוהיו, בה העביר מסר מנוגד לזה של הנשיא הנוכחי. בין היתר, הוא הציג את עצמו לאנטיתזה מוחלטת לדונלד טראמפ, כפי שהיה מתחילת הקמפיין שלו. "הגיע הזמן שטראמפ יארוז את המזוודות שלו ויילך הביתה", אמר באוהיו, "אנחנו סיימנו. סיימנו עם הכאוס, הציוצים, הכעס, השנאה, הכישלון וחוסר האחריות". בהמשך דבריו הדגיש את חשיבות הבחירות, ואת הנושאים שעומדים על כפות המאזניים כרגע. "מחר נוכל לשים קץ לנשיאות המפלגת את העם הזה. מחר נוכל לשים סוף לכהונת נשיא שלא הגן על האומה הזו. מחר נוכל לשים סוף לכהונת הנשיא שהפיץ את להבות השנאה בכל רחבי הארץ".

המועמד לנשיאות ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
המועמד לנשיאות ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בתוך כך, רשויות אכיפת החוק נערכות להתפרצות של עימותים אלימים בשל חוסר שביעות רצון של המחנות היריבים מהתוצאות. סקר שפורסם בקליפורניה הראה כי 88% מהנשאלים חושבים שיש סבירות גבוהה או מסוימת להתפרצות של אלימות אם יהיו מחלוקות סביב זהותו של המנצח. 53% מתומכיו של הנשיא דונלד טראמפ הביעו חשש שיש סיכוי גבוה לאלימות, לעומת 40% בקרב תומכיו של ג’ו ביידן.

דוח של הפרויקט למיקום סכסוך מזוין ומידע אירועים (ACLED), ארגון שעוקב אחרי אלימות פוליטית ברחבי העולם, הזהיר כי המדינות המועדות ביותר להתפרצות אלימות הן ג’ורג’יה, מישיגן, פנסילבניה, וויסקונסין ואורגון, וזאת בשל נוכחות גבוהה של מיליציות, כאשר גם קרוליינה הצפונית, טקסס, וירג’יניה, קליפורניה וניו מקסיקו עלולות להיות עדות לאירועים אלימים.

הדבר גרם לבעלי חנויות ברחבי המדינה להחליט למגן אותן, בין היתר בעזרת קורות עץ, כדי למנוע תמונות שנתקלנו בהם בהפגנות שונות בחודשים האחרונים, בהן המחאות על הירי בג'ורג' פלויד, במהלכן ניזוקו חנויות רבות. עד כה הצביעו כ-95 מיליון אמריקאים במסגרת ההצבע המוקדמת, שהחלה לפני כחודשיים. כאמור, מדובר מספר השקול ל-68.9% מכלל הקולות בבחירות 2016. בקרב המצביעים מוקדם מסתמן יתרון לדמוקרטים, אבל מחר צפויים להגיע לקלפיות הרבה יותר רפובליקנים מאשר דמוקרטים, ולפיכך קשה להסיק מסקנות כלשהן מנתונים אלה.