מקורות המקורבים לג'ונתן פולארד מסרו היום (חמישי) כי משרד המשפטים בארצות הברית טרם הודיע ליהודי האמריקאי שהורשע בריגול לטובת ישראל ושוחרר ממאסר בתנאים מגבילים לפני חמש שנים או לעורך דינו האם תנאי השחרור שלו יפוגו.

על פי תנאי השחרור פולארד מחויב לענוד צמיד קרסול GPS אלקטרוני בכל עת, להיות נתון לניטור ובדיקה בלתי מוגבלים של המחשבים שברשותו, ולהימנע מלעזוב את ביתו שבניו יורק לפני השעה שבע בבוקר או לחזור אליו אחרי שבע בערב.

אם משרד המשפטים לא יחדש את תנאי השחרור עד תום חמש השנים, צפויים האחרונים לפוג באופן מידי. יצוין כי החלטה כזו עשויה להתקבל לאחר התייעצות עם קהילת המודיעין של ארה"ב.

פולארד נעצר על ידי ה־FBI בנובמבר 1985, הורשע ב-1987 על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון ונידון למאסר עולם. במשך שנים התקיימה מערכה ציבורית בישראל ובארה"ב שקראה לחנינתו. בשנת 2015 ולאחר שריצה 30 שנות מאסר, שוחרר פולארד לפי החלטת ועדת שחרורים בתנאים מגבילים מהכלא.

אסתר ויונתן פולארד (צילום: באדיבות המשפחה)
אסתר ויונתן פולארד (צילום: באדיבות המשפחה)

מקור המקורב לפולארד אמר כי יש מקום לחשש לאור ההיתכנות שהגבלות השחרור יחודשו. "בנסיבות רגילות – כלומר, עם כל אסיר אחר, כולל מרגלים עבור מדינות אויב, סוחרי סמים, וכו' – תקופה של חמש שנים תהיה משמעותית. אם היו חמש שנים של התנהגות טובה, זה יהיה מידי, אבל לא במקרה של מרגל שפעל לטובת ישראל. שום דבר במקרה זה מעולם לא טופל על פי פרקטיקה משפטית נורמטיבית".

תנאי השחרור על תנאי היו קשים במיוחד לפולארד מאז שאשתו, אסתר, החלה בטיפולים נגד סרטן השד בו לקתה. חוסר הידיעה האם התנאים יחודשו והוא יוכל לעזוב את ניו יורק ולעבור לישראל הגביר את המתח. עם זאת, קיים סיכוי שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ יוכל להתערב לטובתו של פולארד לפני שיעזוב את תפקידו כמחווה סופית של רצון טוב לישראל ולראש הממשלה בנימין נתניהו. דובריהם של טראמפ ונתניהו סירבו להגיב על אפשרות זו.