נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, צפוי לפרסם בשבוע הבא את ספרו החדש "הארץ המובטחת". הספר הוא חלק מאוטוביוגרפיה בת שני כרכים, ובה מתייחס אובמה לשמונה שנותיו בבית הלבן.

אובמה מרבה להתייחס ליחסים מול מדינת ישראל בספרו, ובמיוחד לדינמיקה הסוערת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בין השאר כותב אובמה כי תומכיה של ישראל בארצות הברית משתמשים בהאשמות באנטישמיות על מנת להחניק את הביקורת על מדיניות ממשלת ישראל כנגד הפלסטינים.

על פי קטעים שפרסם היום (שישי) עיתון ה'ג'וויש אינסיידר', כתב אובמה כי פוליטיקאים אמריקאים ש"מתחו ביקורת על מדיניות ישראל בקול רם מדי הסתכנו בתווית 'אנטי-ישראלית' (ואולי גם אנטישמית) ועמדו מול יריב ממומן היטב". עוד נכתב כי אובמה מאשים את ראש הממשלה הישראלי בכך שהוא בעל "חזון משל עצמו כמגן הראשי של העם היהודי", המאפשר לו להצדיק כמעט כל דבר שיוכל להשאיר אותו בשלטון.

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

אובמה פוגע גם בלובי הפרו-ישראלי החזק, ועידת איפא"ק, באומרו כי הקבוצה עברה ימינה מבחינה אידאולוגית כדי להתיישר עם ממשלת נתניהו, והגנה על ישראל גם כאשר מעשיה "היו מנוגדים למדיניות ארה"ב". הנשיא לשעבר גם גילה כי התמודד עם ביקורת חריפה מצד חברי מפלגתו בעת שמתח ביקורת על מפעל ההתנחלויות בישראל.

אובמה כותב שלמרות שהרפובליקנים בקונגרס אינם דואגים לזכויות הפלסטינים, עמיתיהם הדמוקרטים "חוששים" מזעם מצד ועידת איפא"ק ומאבדן תמיכתה. אובמה מוסיף כי נתניהו הפעיל במכוון לחץ פרו-ישראלי על ממשלו כדי להזכיר לו ש"הבדלי מדיניות עם ראש ממשלה ישראלי גובים מחיר פוליטי".

במהלך שמונה שנותיו בבית הלבן הגדיל אובמה את הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל למרות שגינה מילולית את מדיניות ממשלת נתניהו. נשיא ארה"ב לשעבר וראש ממשלת ישראל עמדו בקשר אישי מאתגר. חילוקי הדעות שלהם עלו על הפרק בשנת 2015 כאשר נתניהו נאם בישיבה משותפת של הקונגרס, מבלי לתאם עם הבית הלבן ובניגוד לפרוטוקולים דיפלומטיים.

בשנתו האחרונה של אובמה בתפקיד, עמד איפא"ק בראש הקמפיין נגד הסכם הגרעין האיראני עליו ניהל משא ומתן על ידי ממשלו. לאחרונה הצהיר הנשיא הנבחר ג'ו ביידן כי הוא מתכנן לשוב להסכם, שאותו נטש דונלד טראמפ בשנת 2018.