נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן אמר אמש כי "אנשים נוספים עלולים למות מקורונה אם טראמפ והמפלגה הרפובליקנית יעכבו את העברת השלטון". ביידן אמר את הדברים בשיחה עם כתבים בדלאוור ברקע ההודעות בדבר תוצאות הניסויים היעילות של החברות "פייזר" ו"מודרנה" המפתחות את החיסון לנגיף הקורונה.

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

לדברי ביידן, הוא והצוות שעומד לרשותו "זקוקים לתכנית הפצת החיסונים של ממשל טראמפ כדי להקל על העברת השלטון ועל המאבק הנחוץ בקורונה". הוא הזהיר כי "אם נחכה עד למועד השבעתי לנשיא ב-20 בינואר כדי לתכנן את הפצת החיסון, נאבד זמן נחוץ ויקר".

הנשיא הנבחר הדגיש כי הוא לא יהסס לקבל את החיסון נגד הנגיף כאשר זה האחרון יופץ. "יש לחסן יותר מ-300 מיליון אמריקאים. אנחנו צריכים לדעת מראש מה התכנית", אמר.

כזכור, אתמול הודיעה חברת התרופות "מודרנה" כי בתום השלב השלישי שנבחן, החיסון נגד נגיף הקורונה נמצא יעיל ב-94.5% מהמקרים. בנוסף הודיעה החברה, כי תפעל להגשת אישור חירום לשימוש בחיסון כבר בשבועות הקרובים. כמו כן, בהשוואה לפיתוח של "פייזר" עדכנה "מודרנה", כי לפיתוח שלה יש חיי מדף ארוכים יותר.

על פי ההודעה, השלב השלישי החל בסוף באוקטובר, וכלל יותר מ-30 אלף משתתפים בארצות הברית, ומתקיים על פי הסטנדרטים של סוכנות ה-FDA האמריקאית. הוא נעשה בשיתוף פעולה עם המכון הלאומי למחלות זיהומיות כמו גם הרשות הממשלתית לחקר ופיתוח ביו-רפואי.

בחלקו הראשון של שלב זה, בוצע ניתוח של כאלו שאובחנו בנגיף, אך הוא נבחן רק לאחר שבועיים מקבלת המנה השניה של החיסון. ניתוח שלב הביניים התבסס על 95 מקרים, בהם 90 מהמקרים קיבלו טיפול פלסבו, וחמישה מקרים טופלו בחומרי החיסון. החלק השני בשלב זה, ניתח 11 מקרים של חולים במצב קשה, כפי שהוגדר מראש על פי הפרוטוקול. כל 11 הנבדקים נוסו בטיפול פלסבו. ניתוח הביניים לא העלה חשש משמעותי לביטחונם של החולים, כאשר מרבית תופעות הלוואי היו קלות עד בינוניות בחומרתן.