עיתון הניו יורק טיימס מדווח הלילה (שלישי) שנשיא ארה"ב שקל בשבוע שעבר אפשרות של תקיפה צבאית באיראן. על פי הדיווח, הנשיא התייעץ עם בכירי צוותו הביטחוני בנושא, לאחר שכבר נודעו תוצאות הבחירות לנשיאות - לפיהן צפוי טראמפ לפנות את הבית הלבן בחודש ינואר הקרוב.

הנשיא דונלד טראמפ טוען להונאה בבחירות. צילום: רויטרס

העיתון ציטט ארבעה בכירים בהווה ובעבר בארה"ב, והפגישה התקיימה בחדר הסגלגל ביום חמישי. יממה לפני כן פרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דוח שקבע כי מאגרי האורניום האיראניים הגיעו עד לפי 12 מהכמות שאושרה להם בהסכם הגרעין שחתם עליו קודמו של טראמפ, ברק אובמה. כזכור, הנשיא טראמפ נסוג מהסכם הגרעין בשנת 2018 ובכך הוסר הפיקוח מפרויקט הגרעין האיראני.

בפגישת הבכירים בחדר הסגלגל התעניין הנשיא בסוגיות של ביטחון לאומי ושאל בין היתר מה יהיו התגובות הטובות ביותר לפרסומים. סגן הנשיא מייק פנס, מזכיר המדינה מייק פומפאו, ממלא מקום שר ההגנה כריסטופר מילר וראש המטות המשולבים מארק קיל היו בין הבכירים ששכנעו את טראמפ לוותר על רעיון התקיפה הצבאית באיראן. הם הזהירו אותו מפני התלקחות אזורית ועולמית שתגרור את ארה"ב למלחמה מול צבא איראן, כל זאת רגע לפני שהוא נאלץ לעזוב את תפקידו.

עוד דווח כי על אף שככל הנראה ויתר טראמפ על אפשרות של תקיפה צבאית באיראן, הוא עדיין מעוניין לפגוע ביעדים אסטרטגיים איראניים ברחבי המזרח התיכון. בתוך כך, מסתמן כי המיליציות הפרו-איראניות בעיראק ובסוריה עומדות כעת על הכוונת האמריקאית ולא מן הנמנע שהן צפויות לספוג מתקפה אמריקאית.

ממשלת איראן שלחה היום מסר מאיים, לאחר הפרסום ברחבי העולם. בהודעה מטעמה נמסר כי הצבא האיראני ומשמרות המהפכה יגיבו בתקיפות מרבית לכל איום שיקרה נגד איראן: "כל פעולה נגד איראן תתקל בתגובה תקיפה ואלימה", נמסר.