סעודיה לוחצת על ממשלת פקיסטן לנרמל את יחסיה עם ישראל, כך מדווחים בימים האחרונים מספר כלי תקשורת. בשבוע האחרון התבטא ראש ממשלת פקיסטן אמראן חאן, כי מופעל לחץ על ממשלתו ללכת בדרכן של איחוד האמירויות, בחריין וסודאן. בין השאר מתבססים הפרסומים על דבריו של עיתונאי פקיסטני בכיר הקובע שמרבית הסיכויים הם שממשלת ערב הסעודית עומדת מאחורי הלחצים.

לדבריו של העיתונאי, ארצות הברית, סעודיה והודו הן המדינות היחידות בעולם להן השפעה על ממשלת פקיסטן, וגם אינטרס לנירמול היחסים. בתוך כך, על הרקע המתיחות ארוכת השנים בין פקיסטן והודו, סביר שלא היא עומדת מאחורי ניסיונות הפעלת הלחץ.

בשנים האחרונות התקרבה פקיסטן למדינות דוגמת סין, איראן, טורקיה ומלזיה. על כן, סביר שבציר המדינות ארה"ב - איחוד האמירויות - סעודיה -בחריין -ישראל ירצו לפעול על מנת לקרב את איסלאמבאד אליהם.

חתימת ההסכם בבית הלבן (צילום: Reuters Marketplace: US NETWORK POOL)

אמראן חאן הצהיר לאחרונה כי פקיסטן קרובה הרבה יותר לסין מאשר לארה"ב. העיתונאי הפקיסטני, מובשאר לוקמן, ציין שפקיסטן תמיד ראתה בפקיסטן כ"כבת חסות שלה", וכעת מצפה ממנה להתיישר בהתאם לאינטרסים הגאופוליטיים הסעודיים. יחד עם זאת הוא מוסיף כי בפקיסטן מרגישים שבתקופה האחרונה מאבדת ריאד מכוחה והשפעה, ועל כן מעוניינים להמתין ולראות כיצד יתפתחו הדברים.

על פי דיווחים נוספים, ממשל טראמפ מעוניין להציע לפקיסטן שורת הטבות כלכליות ומדיניות, בתמורה להסכמה לנירמול היחסים עם ישראל. כזכור, עם פרסום ההסכמים בין ישראל לבין איחוד האמירויות ובחריין, ובהמשך עם סודאן, הבהירו בכירי הממשל האמריקאי שמספר מדינות נוספות צפויות להצטרף לקבוצת המדינות המכירות בישראל.

בתגובה לדיווחים על נירמול היחסים עם ישראל, הודיע אמראן חאן שפקיסטן עומדת לצד העם הפלסטיני, ומתנה כל הסכם עתידי עם ישראל ב"הסכם צודק ומספק עם הפלסטינים" - עמדה שלדבריו הונחלה על ידי מייסד פקיסטן, מוחמד עלי ג'ינה.

דונלד טראמפ מבקר בערב הסעודית (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ מבקר בערב הסעודית (צילום: רויטרס)

למרות העמדה הנחרצת לכאורה של ממשלת פקיסטן, מצבה הכלכלי בשנים האחרונות בכי רע. "בואו נעמוד על הרגליים מבחינה כלכלית לפני הכל", אמר חאן. לא מן הנמנע שבתמורה להטבות כלכליות מספקות יסכימו באסלאמבאד לקבל את דרישות הממשל בוושינגטון.

ממשלת פקיסטן ממתינה לראות את צעדיו של הנשיא הנבחר ביידן, ולא ממהרת לקבל הכרעות מדיניות לפני שיתבררו עמדותיו. באסלאמבאד הבהירו שהם מצפים ממנו לראות צעדים חיובים בנוגע לפתרון המשבר בין ישראל והפלסטינים.

סוגיה נוספת שמעניינת את הפקיסטנים אף הרבה יותר מהסוגייה הפלסטינית הוא חבל קשמיר. בתקופה האחרונה פגעה ממשלת הודו באוטונומיה של אזור המחלוקת הידוע לשמצה, אשר בין השאר גם בפקיסטן דורשים ריבונות עליו. בשל מהלך זה של ממשלת הודו, התרבתה האלימות באזור באופן משמעותי. בנוסף, ממתינים באסלאמבאד לראות כיצד ינהג הנשיא האמריקאי החדש בנוגע לסוגיה האיראנית - עמם קשורים הפקיסטנים ביחסי מסחר ענפים.

ראש הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, שיבח את עמדתו של חאן ואמר כי ההנהגה הפלסטינית "מעריכה מאוד" את עמדת ממשלת פקיסטן. ברשות הביעו את הערכתם להקפדת הפקיסטנים על "עמדות התמיכה שלהם בעם הפלסטיני להשגת זכויותיו הלגיטימיות".