על פי דיווחים בכלי תקשורת ערביים היום (חמישי), ערב הסעודית וקטאר צפויות לחדש את יחסיהן לאחר למעלה משלוש שנים בהן שרר נתק בין שתי המדינות השכנות במפרץ. המניע העיקרי לחידוש היחסים המסתמן בין השתיים הוא ביקורו של ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, שביקר השבוע בסעודיה ובהמשך בקטאר.

השבוע כאמור המריא קושנר למזרח התיכון, שם פגש תחילה את יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמן בריאד בירת ערב הסעודית, ובהמשך נפגש עם אמיר קטאר, שיח' תמים בן ח'אמד א-תאני. על פי דיווחים בעיתון 'וול סטריט ג'ורנל', עיקר מעשי התיווך בין שתי המדינות נועד לחדש את טיסתם של מטוסים קטארים מעל שמי סעודיה ואיחוד האמירויות. מהלך זה מצד הממשל האמריקאי מצטרף לסדרת מהלכים משמעותית שקידם במזרח התיכון, לרבות הסכמי אברהם בין ישראל ואיחוד האמירויות ובחריין וכן הסכם נרמול היחסים עם סודאן.

על פי המסתמן, צפויות שתי המדינות להודיע על חידוש היחסים, ובכך למעשה יוסר החרם שהכריזה ערב הסעודית על קטאר בשנת 2017, יחד עם איחוד האמירויות, מצרים ובחריין. ארבע המדינות החליטו לצאת נגד קטאר בשל האשמותיהן כי היא תומכת ומממנת טרור, ומקיימת קשרים הדוקים עם איראן. לפי שעה לא צפויות שלוש המדינות הנוספות להצטרף להסכם חידוש היחסים.

מבחינה ישראלית, מדובר בבשורה חשובה, אם אכן יושלם המהלך וקטאר תחזור לחיקן של המדינות התומכות בישראל במפרץ הערבי. כאמור איחוד האמירויות ובחריין טרם נקטו עמדה חיובית בעניין, איך צעד שכזה מטעם ריאד יכול להוות את פריצת הדרך לו הן זקוקות. בשל החרם, חסתה קטאר בצלה של איראן, והתקרבות שלה לציר הסוני במפרץ יכול לרמוז על התקרבות אפשרית שלה גם לישראל.