ראש המודיעין הסעודי לשעבר ושגריר סעודיה בוושינגטון לשעבר, הנסיך טורקי אל-פייסל, תקף היום (ראשון) את ישראל בפאנל מיוחד בבחריין בנושא ההתפתחויות במזרח התיכון, וטען כי "הישראלים רוצים יחסים עם סעודיה, אבל שולחים את כלבי התקיפה שלהם בתקשורת נגדנו".

"אי אפשר לטפל בפצע פתוח עם משככי כאבים. רק באמצעות יוזמת השלום הערבית נוכל להתמודד נגד איראן, אי אפשר לקרוא לזה הסכמי אברהם בלי מעורבות סעודיה", הוסיף אל-פייסל.

שר החוץ גבי אשכנזי, שהשתתף אף הוא בפאנל, הסתייג מהדברים וההאשמות, והעדיף להעביר מסר פייסני וברור: "אני מצר על דבריו של הנסיך הסעודי, אני לא חושב שהם משקפים את רוח השינוי במזרח התיכון". הוא הוסיף כי "יש לנו ברירה ללכת למשחק ההאשמות של העבר או להזדמנות שאנו מציעים לשלום. הסכמי אברהם פתחו חלון של שינוי הזדמנויות ואנו מקווים שהסעודים והפלסטינים יצטרפו להרחבת המעגל ולא ימשיכו להתחפר במשחקי ההאשמות מן העבר".

גנץ: "הדלפת הטיסה לסעודיה היא צעד חסר אחריות"

"אנו בדרך לעידן חדש של שלום, בתקווה לעתיד טוב יותר. ההתמקדות היא בטכנולוגיה, שיתופי פעולה, יציבות וביטחון. ההשפעה של זה תגיע מעבר לאזור שלנו. ההסכמים האלה הם פריצת דרך שהתאפשרה בזכות האומץ של מנהיגי בחריין ואיחוד האמירויות. אני רוצה להודות לבעלי בריתנו, ארה"ב, ולנשיא טראמפ. ארה"ב היא בעלת הברית הגדולה ביותר שלנו, אנחנו שמחים על החברות הזו". 

"ההסכמים האלה מהווים פרדיגמה חדשה לשלום. הם לא רק פיסת נייר, הם משנים את המציאות בשטח. אנחנו עובדים על מנת לפתוח את השמיים לאנשי עסקים ותיירים מישראל שיבקרו באיחוד האמירויות ובבחריין. זה לא היה קורה בלי התמיכה של סעודיה. אני חושב שהסכמי השלום לא צריכים להיות 'מועדון סגור', אלא לכלול שיתוף פעולה רחב באזור". 

"גבירותיי ורבותיי, המזרח התיכון מפולג היום לשני חלקים ברורים - אלה שבחרו בשלום ובעתיד טוב יותר עבור ילדיהם, ומהצד השני, המובל על ידי איראן, שבוחרים בטרור, אלימות ומלחמה. כולנו מחויבים למטרה של חסימת דרכה של איראן לפצצה. 2020 היא לא 2015 - עלינו ללמוד מהלקחים של השנים האחרונות. אנחנו צריכים להכיר בטבעו של האיום האיראני, הוא לא ייעלם עם השקיעה. אנחנו צריכים להבין את התפקיד המשמעותי של הסנקציות". 

"החודשים הקרובים יהיו משמעותיים בכל הנוגע להגדרת היציבות של האזור. אנחנו רוצים לעבוד קרוב עם כל שותפינו באזור. זה יפתח אפשרות לדיאלוג מחודש עם הפלסטינים. אמרתי מעל כל בימה שהסכמי אברהם לא באים על חשבון הפלסטינים. להפך, זו הזדמנות שאסור לפספס. אני מברך על ההחלטה של הפלסטינים להחזיר את התיאום הביטחוני עם ישראל. כרמטכ"ל לשעבר וחייל שלחם ביותר מדי מלחמות וקבר יותר מדי חברים - אני מקווה שישראל תחיה בשלום עם שכנותיה".

אשכנזי הוסיף בהמשך: "אנחנו רציניים מאוד כשאנחנו מציעים לחדש את המשא ומתן. אנחנו לא צריכים להבין את החשיבות של פתרון הסכסוך עם הפלסטינים. זו לא רק ברירה עבורנו, הלקח שלנו מהעבר הוא שהדרך היחידה לפתור את הסכסוך היא לשבת יחד ולנהל שיחות ישירות, ולדבר על הפתרון. זו סוג המנהיגות שאנחנו צריכים משני הצדדים. לכן אנחנו אומרים שאנחנו מוכנים להיכנס לחדר ולקיים דיונים. למרבה הצער, ההזמנות האלה לא נענו, ואנחנו צריכים לקבל תשובה. למה לא להתחיל לדבר? זו שאלה פשוטה. אנחנו נצטרך למצוא דרך לפתור את הסכסוך הזה. אני חושב שהעידן החדש הזה במזרח התיכון צריך לעודד את כולנו לנסות ללכת בדרך אחרת - לנצל את הרגע ולנסות להתקדם. אנחנו מבינים את הצורך, אנחנו רוצים עתיד אחר וכיוון אחר לכל הצעירים באזור".