מעצמות אירופה מותחות היום (שני) ביקורת על כוונת איראן להגדיל את הפרות הסכם הגרעין שחתמו עמה בשנת 2015. בריטניה, גרמניה וצרפת הודיעו היום כי הן לא מקבלות את כוונת טהראן להגדיל את שיעור האורניום המועשר במתקני הגרעין במדינה ל-20% וכן להרחיק את המפקחים הבינלאומיים מטעם סבא"א. בנוסף, בימים האחרונים דווח על כוונה איראנית להוסיף שלושה מתקני צנטריפוגות חדישים למתקן הגרעיני בנתנז, שנפגע קשה בחודש יולי האחרון - תוצאה של פעולה ישראלית, כך על פי פרסומים זרים.

בהודעה רשמית מטעם שלוש המעצמות נמסר כי "אם איראן מעוניינת לחדש את היחסים הדיפלומטיים עם המערב ולשוב להסכם הגרעין, עליה להימנע מיישום הצעדים הללו". עוד הודיעו צרפת, בריטניה וגרמניה כי "הן מודאגות מאוד" מהחרפת הצעדים האיראנים בנושא פרויקט הגרעין המקומי. 

הפיצוץ בכור בנתנז. צילום: רשתות ערביות

כזכור, ג'ו ביידן, הנשיא הנבחר של ארה"ב, כבר הודיע כי בכוונתו לשוב לשולחן המשא ומתן עם איראן במטרה לחדש את הסכם הגרעין שהנשיא הנוכחי טראמפ נסוג ממנו בשנת 2018. באיראן מתקיימים שני מחנות פוליטיים מובהקים במחלוקת בנוגע לחזרה להסכם הגרעין - המחנה הפרגמטי בהובלת הנשיא רוחאני המעוניין בחידוש המשא ומתן והקלת הסנקציות, אל מול המחנה הנצי הטוען כי אין לסמוך על המערב לאחר נטישת הסכם הגרעין.

למרות שההחלטה על הגדלת שיעור העשרת האורניום באיראן התקבלה על ידי הפרלמנט (המג'לס) ואף אושרה לאחרונה על ידי המועצה העליונה לביטחון לאומי, היא עדיין לא אושרה על ידי המנהיג העליון עלי ח'מנאי. ההחלטה האיראנית בנוגע לשיחות רשמיות מול ארה"ב ומדינות המערב צפויה להיות מושפעת ואף יתכן כי תידחה, בשל הבחירות לנשיאות שם, שיערכו ביוני 2021.

על אף נסיגתה של ארה"ב מהסכם הגרעין בשנת 2018, בריטניה, גרמניה וצרפת שחתמו אף הן על ההסכם, הודיעו שהן ממשיכות לכבד אותו וקראו לאיראן להמשיך ולעשות כן. לאחרונה פורסם דיווח, לפיו מאז נסיגת ארה"ב מהסכם הגרעין הגדילה איראן את כמות האורניום המועשר שבידה פי 12 מהכמות שהותרה לה לעשות זאת בהסכם הגרעין.