איקאה העולמית הודיעה היום (שני), כי לאחר 70 שנות פעילות, קטלוג איקאה שהופץ בחודש ספטמבר שעבר, יהיה הקטלוג האחרון של הרשת השבדית, הן בגרסתו המודפסת והן בגרסתו האלקטרונית. לקטלוג איקאה יש מורשת מפוארת. עם השנים הוא הפך לאמצעי פרסום אייקוני ואהוב, ושימש גורם הצלחה חשוב עבור איקאה במתן השראה לאנשים רבים ברחבי העולם, באמצעות הצעת פתרונות ומוצרי ריהוט לבית. 

העותק הראשון של הקטלוג פורסם בשנת 1951, והודפס ב-285 אלף עותקים, בעיקר בשבדיה ובארצות הסביבה. הקטלוג הנפוץ ביותר הודפס לפני ארבע שנים, ב-2016, והופץ בלמעלה מ-200 מיליון עותקים במדינות רבות ברחבי העולם. 

במהלך השנים, איקאה הפכה לדיגיטלית ונגישה יותר, תוך שהיא מאמצת דרכים חדשות ליצירת קשר עם אנשים רבים יותר. התנהגות הלקוחות וצריכת המדיה השתנו, והפופולריות של הקטלוג פחתה. בהתאם, קיבלה איקאה העולמית את ההחלטה לסיים בכבוד את המורשת של קטלוג איקאה ולהביט לעתיד בהתרגשות. בנוסף להחלטה להפסיק להדפיס את הקטלוג במטרה להגביר את השיווק באמצעים הדיגיטליים השונים, פועלים באיקאה גם להגביר את כל תהליך המכירה באופן מקוון. ב-12 החודשים האחרונים לדוגמה, בין השאר בשל משבר הקורונה, עלו המכירות המקוונות של הרשת ב-45%. 

"אנחנו לא מתחילים מאפס. שינינו היבטים רבים באינטראקציה עם הלקוחות שלנו, ואנו ממשיכים לעמול כדי למצוא דרכים חדשות להעצים את הידע, המוצרים והפתרונות הייחודיים של איקאה לבית, בדרכים, ערוצים ופורמטים חדשים" אומר קונרד גרוס, מנכ"ל Inter IKEA Systems B.V. עוד אמר גרוס כי "אנו רואים לאורך השנים כיצד היעילות של הקטלוג יורדת, ואנשים בוחרים להיעזר יותר ויותר באינטרנט. הקטלוג הפך להיות פחות ופחות חשוב".