גורמים רשמיים מאיחוד האמירויות הערביות ומצרים הביעו היום (שלישי) תמיכה במאמצים החדשים לסיים את החרם בן שלוש השנים של שכנת מפרץ קטאר, על רקע חידוש השיחות בין ערב הסעודית, כווית וקטאר. פריצת הדרך בשיחות בין מדינות המפרץ, המסוכסכות מאז שנת 2017, החלה בשבוע שעבר, עם ביקורו באזור של ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ.

ערב הסעודית מטילה חרם על קטאר מזה למעלה משלוש שנים, וזוכה לתמיכה ממצרים, איחוד האמירויות ובחריין. החרם כולל בתוכו ניתוק קשרים דיפלומטיים, מסחריים ותיירותיים עם קטאר, על רקע הטענות כי היא תומכת בטרור ומזדהה עם איראן. באיחוד האמירויות התייחסו לדברים והביעו את הערכתם לניסיונות "לחזק את האחדות הערבית במפרץ".

שר חוץ של איחוד האמירויות, אנואר גרגש שיבח בחשבון הטוויטר שלו את "המאמצים המיטיבים למען ארבע המדינות" בסעודיה, והוסיף כי האמירויות מצפות לפסגה הערבית "המוצלחת" במפרץ, אשר אמורה להתקיים החודש. "איחוד האמירויות מעריכה את המאמצים של כווית, וכן את המאמצים האמריקאים לחיזוק הסולידריות במפרץ הערבי", הוסיף גרגש.

משרד החוץ המצרי שלשום בירך גם הוא על ההתפתחויות: "אנו מקווים כי מאמצים ראויים לשבח אלה יביאו לפיתרון מקיף העונה על כל סעיפי המשבר ומבטיח מחויבות רצינית למה שיוסכם", נכתב בהודעה. שרי החוץ של כווית וסעודיה לא מסרו פרטים ספציפיים על ההתקדמות האחרונה, אך על פי ההערכות הצדדים הגיעו להסכם שיוכל להיחתם בעוד מספר שבועות.

מהזווית הישראלית, ביטול החרם על קטאר מצד ערב הסעודית, מצרים, איחוד האמירויות ובחריין יכול להיות בשורות חיוביות ביותר. על רקע הסכמי השלום בין ישראל ובחריין, וההערכות בנוגע להתקרבות אפשרית בין ישראל וערב הסעודית, תהווה התקרבותה של מדינה מפרצית נוספת למחנה המדינות המתנגדות לאיראן והמכירות בישראל, הזדמנות להישג מדיני משמעותי נוסף.

לאחר החתימה על "הסכמי אברהם" בבית הלבן ב-15 בספטמבר, הודיע הנשיא טראמפ כי עוד חמש או שש מדינות צפויות לנרמל את יחסיהן עם ישראל ובתוך כך, גם שמה של קטאר הוזכר.