בבירת איראן טהרן נתלה אתמול שלט על גשר מרכזי ובו כתוב בפרסית ובאנגלית "תודה למוסד". שלט זה מבקש להודות לארגון הביון הישראלי על חיסולו של מוחסן פח'ריזאדה, אבי הפצצה האירנית. עיתונאי "חדשות 12" אוהד חמו התייחס הבוקר (רביעי) בתוכניתם של גולן יוכפז וגיא פלג ב-103FM לאירוע ולמצב הכללי באיראן.

יוכפז: אירוע די חריג אתמול בטהרן. דגל ישראל ושלט על גשר 'תודה למוסד'. מי תלה?
"לא חסר, בין השמונים פלוס מיליון בני אדם באיראן יש רבים שלא אוהבים את המשטר, יש למשטר הרבה אויבים מבחוץ אבל גם מבית, כך שלא חסר מי שיתלה. אבל צעד כל כך דרמטי מצריך אומץ לב ותיעוב גדול למשטר. על סף התאבדות, מי שנתפס עושה דבר כזה זה בוודאות גזר דין מוות. כשאנחנו מדברים על גשר גדול ומרכזי בטהרן, גשר להולכי רגל".

יוכפז: האירוע צולם?
"אני יכול להניח שמי שעשה את זה היה מספיק זהיר כדי לא להיתפס, אבל מדהים לראות בפרסית ובאנגלית 'תודה למוסד'. אני לא סתם אומר שיש הרבה מאוד אויבים – ארגון שיש מי שטוען היום וגם בשנים האחרונות, מאז ראשית העשור השני, שהם אלה שעומדים מאחורי חיסול מדעני הגרעין האיראני, ארגון אופוזיציה אולטרה קיצוני שהראש אמנם ישראלי, של המוסד, אבל הידיים הן איראניות, של המחסלים. כמוהם יש הרבה מאוד מתנגדי משטר. כשעשיתי סדרה על איראן פגשתי לא מעט אנשים כאלה שנמלטו מאיראן".

יוכפז: מה אפשר להגיד על החקירה?
"הטענה האחרונה שיוצאת מאיראן על פי בכירים אירנים היא שיש מעצרים. האם זה נכון? אינני יודע. הגרסה הרשמית של מפקד משמרות המהפכה טוענת שהכול היה אוטומטי, בתת מקלע שהוצב".

פלג: מישהו הציב אותו שם.
"נכון, בחיסול עצמו על פי הטענה מדובר בתוכנות לווייניות. הגרסה הזאת נתקלה בהרבה מאוד לעג בתוך איראן, אמרו 'אתם אומרים שאף אחד לא היה שם'. אין שמות עדיין, אין פנים, לא אופתע לגלות שגם מי שנעצר לאו דווקא קשור לחיסול. ניסיון העבר מלמד שבאיראן עשו לא מעט דברים כאלה, תלו את האשם על האדם הראשון שמצאו.

פלג: עד כמה האופוזיציה שם רחבה?
"דיברתי עם הרבה מאוד אנשי אופוזיציה, כמעט כולם מדברים במונחים של 'הגרעין הקשה של המשטר' שמונה כמה מיליוני בני אדם ורבים מאוד, עשרות מיליונים אחרים, הם אנשים שפשוט נאנקים תחת עול המשטר הזה, מאוד לא אוהבים את המשטר. חלקם הגדול פסיבי. אם אתה מנסה להבין איך המשטר חזק? נראה לי שהמשטר האיראני הצליח לפרוש את כוחותיו, אימה ופחד, הבסיס של המשטר הוא בסיס מאוד חזק אבל יש עדיין הרבה מאוד אנשים בתוך איראן שמתנגדים למשטר הזה".