על רקע הסנקציות החדשות שהוטלו על טהרן: נשיא איראן חסן רוחאני אמר אתמול שאין שום צורך במשא ומתן כדי לחזור להסכם הגרעין עם המעצמות והאו"ם, רק רצון טוב.

רוחאני התייחס גם לקשיים שעדיין מערים ממשל טראמפ על ארצו בכל הנוגע לרכישת תרופות, כולל חיסון מפני קורונה. כזכור, ארה"ב הטילה בינתיים סנקציות חדשות נגד אוניברסיטת אל־מוסטפה במדינה ונגד השגריר האיראני למורדים החותים בתימן חסאן אירלו. את הנשיא האמריקאי היוצא דונלד טראמפ הגדיר הנשיא האיראני "איש עסקים אנאלפבית ששרבט על נייר ויצא מהסכם הגרעין", ואילו על הנשיא הנכנס ג'ו ביידן אמר שהוא "צריך רק לקחת נייר ולחתום" כדי שארה"ב תשוב להסכם.

חברי פרלמנט איראנים שורפים את דגל ארה"ב

"עלינו לשמוע מהם קול אחיד אם ברצוננו להתקדם במדיניות החוץ. הודענו כי נפחית את התחייבויותינו מול הפרת התחייבויות בהסכם הגרעין בחמישה שלבים, אבל תמיד אמרנו שאנחנו עושים דברים הפיכים", הוסיף רוחאני. "ברגע שהחותמות האחרות יחזרו למילויו המלא של ההסכם, נחזור גם אנחנו למילויו המלא".

אנטוניו גוטרש (צילום: רויטרס)
אנטוניו גוטרש (צילום: רויטרס)

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר מצדו כי על איראן להפיג את החששות מתוכניות הגרעין ומהטילים הבליסטיים שלה, ולשוב למלא אחר כל סעיפיו של הסכם הגרעין עם המעצמות. בדו"ח שהוגש למועצת הביטחון הדגיש גוטרש גם את חשיבותו של אמברגו הנשק על איראן, וציין כי ישראל סיפקה לפני כחצי שנה מידע שארבעה טילים מונחים נגד טנקים מתוצרת איראנית אותרו בלוב.

בתוך כך, יועץ בכיר לראש הפרלמנט בטהרן (מג'לס) עלי לאריג'אני אמר אתמול בראיון שצוטט בסוכנות הידיעות האיראנית: "ישנן עדויות שונות לגבי מי שתכנן והוציא לפועל את הרצח של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה. הציונים היו מעורבים בנושא, ללא ספק. אבל האם יכלו לעשות זאת לבד בלי שיתוף פעולה של ארה"ב? לא". היועץ הוסיף כי "האחראים להתנקשות - חלקם כבר זוהו ואפילו נעצרו על ידי מנגנון הביטחון שלנו".

תמונות של דגל ישראל ותחתיו שלט שעליו נכתב "תודה למוסד" שצולמו בטהרן הופצו ברשתות החברתיות, על רקע ההתנקשות בפחריזאדה שמאחוריה, לפי בכירים באיראן, עומדת ישראל. לפי הדיווחים, הדגל נתלה על גשר בשכונת פארס. החוק באיראן אוסר על שימוש בדגלים, סימנים או סמלים ישראליים. עם זאת, כבר בשנה שעברה סירבו משתתפי תנועת המחאה נגד המשטר לדרוך על דגלי ישראל וארה"ב כפי שנדרש מהם.