הסכם שלום נוסף בדרך: מעט יותר מחודש לפני שיעזוב את הבית הלבן מצליח הנשיא דונלד טראמפ לבצע עוד מהלך מדיני חשוב. בתיווכה של ארה"ב סוכם כי ישראל ומרוקו יחתמו על הסכם נורמליזציה ביחסיהן. המשמעות: מרוקו היא המדינה הערבית הרביעית שתכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל בתוך חודשים ספורים, לאחר איחוד האמירויות, בחריין וסודן. מגעים מתקיימים עם מדינות מוסלמיות נוספות באפריקה ובאסיה.

נתניהו על הסכם הנורמליזציה עם מרוקו. צילום: רויטרס

ההסכמה מצד מרוקו הגיעה לאחר שהנשיא המכהן דונלד טראמפ הסכים להכיר בריבונותה על מערב הסהרה. שיחת טלפון משולשת בין טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלך מרוקו מוחמד השישי צפויה להתקיים היום (שישי). 

טראמפ בישר על ההסכם אמש בטוויטר וכתב: "פריצת דרך היסטורית נוספת היום. שני חברינו הנהדרים ישראל וממלכת מרוקו הסכימו ליחסים דיפלומטיים מלאים. פריצת דרך אדירה לשלום במזרח התיכון". נתניהו מסר אמש הצהרה מיוחדת שבה אמר: "כולם מכירים את היחס החם בין מרוקו ליהודים החיים בה - קשר של אהדה וחיבה למסורת. הבסיס הזה מהווה את היסוד שעליו נבנה השלום. נקים משרדי קישור מחדש בין ישראל למרוקו - ואחר כך נכונן יחסי שלום דיפלומטיים מלאים וקו טיסות ישיר. יהיה כאן שלום חם מאוד".

מעט לאחר ההודעה על חתימת ההסכם, מלך מרוקו שוחח עם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואמר לו כי הוא תומך בפתרון שתי המדינות לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטינית. "משא ומתן בין ישראל לפלסטינים הוא הדרך היחידה לפתרון כולל שיביא לסיום הסכסוך", הוסיף. זאת, לאחר שבכירים ברשות הפלסטינית מיהרו לגנות את ההסכם וטענו כי הוא פוגע במאבק הפלסטיני.

לאחר ההודעה הרשמית, סוכנות ידיעות במרוקו אישרה את ההצהרה, ופרסמה: "ההסכם על סהרה המערבית נעשה במגעים בין המלך לטראמפ". כמו כן, שגרירות ארצות הברית במרוקו הביעה את תמיכתה וכתבה: "ההצהרה היא אבן דרך לאחר יותר מ-200 שנות ידידות". 

טראמפ ביסס את ההסכם בשיחת טלפון עם מלך מרוקו, מוחמד השישי, כך סיפר בכיר אמריקאי. כאמור, כחלק מההסכם, טראמפ הסכים להכיר בריבונותה של מרוקו באזור מערב הסהרה, שבמשך עשורים מתקיים בו סכסוך טריטוריאלי בין מרוקו לבין "חזית פוליסריו" הנתמכת על ידי אלג'יר, תנועה המבקשת להקים מדינה עצמאית בשטח זה.

עוד פורסם, כי הבית הלבן דחק בצדדים המעורבים בסכסוך להשתתף בשיחות ללא עיכוב, תוך שימוש בתוכנית האוטונומיה של מרוקו כמסגרת. הגם, שבהכרזה החתומה בידי טראמפ בעניין, נאמר כי הפתרון האמיתי לקץ הסכסוך על סהרה, מצריך אוטונומיה אמיתית בשטח, תחת ריבונות מרוקאית. עוד נאמר, כי טראמפ אישר את בקשת האוטונומיה של מרוקו על סהרה, כי ראה בכך "הבסיס היחיד לפתרון צודק ומתמשך לסכסוך בשטח זה".

מלך מרוקו מוחמד השישי (צילום: gettyimages)
מלך מרוקו מוחמד השישי (צילום: gettyimages)

יועצו של טראמפ, ג'ארד קושנר הצהיר: "הם יבססו מחדש את הקשרים ברבאט ובתל אביב, מתוך כוונה לפתוח שגרירויות. הם הולכים לקדם שיתוף פעולה כלכלי בין חברות ישראליות ומרוקאיות". קושנר אף אמר לכתבים כי "נורמליזציה בין ישראל וסעודיה היא בלתי נמנעת".  

"היום, הממשל כבש עוד אבן דרך היסטורית. הנשיא טראמפ תיווך הסכם שלום בין המדינות. כחלק מהמהלך ההיסטורי, מרוקו תחזק את קשריה עם הקהילה היהודית המתגוררת בשטחה. הצעד ישפר אף יותר את בטחונה של ישראל, תוך יצירת הזדמנות להעמיק את הקשרים בין שתי המדינות, יחד עם טיפוח קשרים כלכליים", הוא הוסיף.

“מדובר בהודעה היסטורית ומשמחת", אמר גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק של ישראייר. "אנחנו כבר נערכים ופועלים להפעיל את הטיסות הישירות למרוקו מיד עם קבלת האישורים הנדרשים". צעדים דומים נעשים גם באל־על. "נתחיל בהיערכות מבצעית להפעלת טיסות ישירות לקזבלנקה, בכפוף להשגת כל האישורים הנדרשים", ציינו.

טיסה ישירה מנתב"ג למרוקו תימשך כחמש שעות. אומנם בשנים האחרונות הגיעו ישראלים רבים למרוקו, אבל בקבוצות מאורגנות ובאמצעות חברות תעופה זרות וחניות ביניים בנמלי תעופה באירופה. לתיירות הישראלית למרוקו יש פוטנציאל גבוה. בישראל מתגוררים יוצאי מרוקו רבים, הצפויים לנצל את הטיסות הישירות לטיולי שורשים.