ממלכת בהוטן וישראל חתמו הערב (שבת) על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים. טקס החתימה נערך במעונו של שגריר ישראל בהודו, ד"ר רון מלכא. השגריר מלכא קיים טקס חילופי אגרות רשמיות עם עמיתו, שגריר בהוטן בהודו. "אני מברך על כינון היחסים בין ישראל לבהוטן שהם פרי נוסף של הסכמי השלום. אנו נמצאים במגעים עם מדינות נוספות שרוצות להצטרף ולכונן עמנו יחסים", מסר נתניהו.

בסוף שבוע שעבר שוחח שר החוץ אשכנזי עם עמיתו הבהוטני, שר החוץ טנדי דורג'י ובמהלך השיחה סוכם על מועד החתימה וכן על גיבוש תוכנית עבודה משותפת בתחומי ניהול המים, החקלאות, הבריאות ועוד.
 
"ברצוני להודות לממלכת בהוטן ולברך על החלטתה לכינון יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל. החלטה זו הינה אבן דרך בהעמקת קשרי ישראל במרחב אסיה.אני מזמין את ידידי, שה"ח דורג'י, לבקר בישראל לקידום שיתופי הפעולה בין המדינות. כולי תקווה שכבר בשנה הקרובה נארח בירושלים גם את מלך בהוטן לביקור ממלכתי ראשון מסוגו", אמר שר החוץ, גבי אשכנזי.

"מברך על כינון היחסים הדיפלומטיים המלאים עם בהוטן. זוהי עוד עדות להתפתחויות החיוביות במערך יחסי החוץ של ישראל שמוביל משרד החוץ בראשותו של גבי אשכנזי בחודשים האחרונים", אמר שר הביטחון, בני גנץ.

כינון היחסים עם בהוטן (צילום: שגרירות ישראל בניודלהי)
כינון היחסים עם בהוטן (צילום: שגרירות ישראל בניודלהי)

משרד החוץ מקיים עם הממלכה קשר באמצעות אגף מש״ב ובישראל משתתפים סטודנטים מבהוטן בחונכויות חקלאיות בארץ. בשנים האחרונות נוהלו מגעים חשאיים בין המדינות, בהובלת משרד החוץ הישראל, מתוך מטרה להקים יחסים רשמיים, והתקיימו ביקורים הדדיים של משלחות מישראל בטימפו, בירת בהוטן וכן מבהוטן בארץ.
 
ממלכת בהוטן, הגובלת בהודו ובסין, שוכנת בלב הרי ההימלאיה ומהווה אחד היעדים התיירותיים היפים והיחודיים בעולם. לבהוטן יחסים דיפלוטיים מלאים עם 53 מדינות בלבד והיא זו שהעניקה לעולם את "מדד האושר". ההערכות הן שבהוטן הסכימה למהלך בלחץ הודי, שמצדה מעוניינת לחזק את מעמדה בקרב מדינות באזור נגד מהלכי ההתעצמות הצבאיים של סין.