ג'ו ביידן נבחר הלילה (שלישי) רשמית כנשיא ה-46 של ארצות הברית, לאחר שזכה ל-302 אלקטורים בהצבעת חבר האלקטורים בבית הנבחרים, לעומת 232 להם זכה הנשיא המכהן, דונלד טראמפ. תוצאות ההצבעה יאושרו רשמית על ידי הקונגרס ב-6 בינואר.

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

בדרך כלל מדובר בהליך פרוצדורלי, אך השנה הוא משך תשומת לב רבה לאור טענותיו של טראמפ לזיופים בבחירות, והיו ספקולציות לפיהן חלק מהאלקטורים יצביעו בצורה ההפוכה ממה שבחרו התושבים במדינה אותה הם מייצגים, אך אלו התפוגגו.

בנאום שנשא הלילה לאחר ההחלטה יצא ביידן נגד התנהלות טראמפ מאז סיום ספירת הקולות, ואמר כי "באמריקה הפוליטיקאים לא לוקחים את השלטון, העם נותן להם אותו. "הגיע הזמן לעבור הלאה, לאחד ולרפא".

עוד הוסיף ביידן כי  "במאבק על נשמתה של אמריקה - הדמוקרטיה ניצחה. להבת הדמוקרטיה דולקת באומה הזו כבר זמן רב, ואנחנו יודעים ששום דבר, אפילו לא מגפה או ניצול סמכות לרעה, לא יכול לכבות את הלהבה הזו".

בתוך כך, הודיע טראמפ כי התובע הכללי בממשלו, וויליאם בר, יפרוש מתפקידו לקראת סיום החודש הנוכחי, לאחר חג המולד. סגנו, ג'פרי רוזן, יחליף אותו.

כזכור, ביידן וסגניתו קמלה האריס נבחרו בשישי לאנשי השנה של מגזין "טיים" האמריקאי. ביידן, שייכנס לתפקיד באופן רשמי ב-20 בינואר, והאריס, שתהיה האישה הראשונה שתכהן כסגנית נשיא בארה"ב, גברו על נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ, תנועת "Black Lives Matter" וד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה למחלות זיהומיות של הבית הלבן, שהיה מועמד לתואר ביחד עם אנשי הרפואה שהובילו את המאבק במגפת הקורונה.