לבנון סוערת בעקבות גילויים חדשים בחקירת נסיבות הפיצוץ בנמל בירות שארע ב-4 באוגוסט, והביא למותם של מאות בני אדם ולפציעתם של אלפים. שר המשפטים לשעבר ומפקד כוחות הביטחון הפנים בדימוס, האלוף אשרף ריפי, חשף אתמול (חמישי) כי העיד בפני ועדת החקירה כי איראן עומדת מאחורי משלוח האמוניום החנקתי שגרם לפיצוץ הנורא.

הוא הפציר בפני השופט לפרסם את עדותו בפומבי ואמר: "היום אני קורא לשופט לפרסם את עדותי בפומבי ואני אומר לחיזבאללה לא לחשוב שהצליח לפגוע בחקירה לפשע המאה בנמל ולהגבילו לכמה פקידים שידעו על נוכחות פצצת האמוניום אך נשארו בשקט".

הפיצוץ בנמל ביירות, קרדיט: רשתות ערביות

"כפי שאמרתי בעדותי בפני השופט החוקר, אני חוזר ומדגיש כי האמוניום החנקתי נשלח ללבנון על ידי משמרות המהפכה האיראניים לטובת חיזבאללה", אמר ריפי בהצהרתו. הצהרתו באה בתגובה לתביעה שהגיש נגדו ועד עורכי הדין של חיזבאללה. התובעים  את ריפי בגין "הסתה, הצתת מחלוקת וכן סיכון שלום אזרחי" בעקבות האשמות דומות שהשמיע בעקבות הפיצוץ.

בהצהרתו ביום חמישי, סיפר ריפי כי אמר לוועדה שכמויות גדולות של האמוניום החנקתי יועדו למשטר הסורי ואילו כמויות משלוחים אחרים נשלחו על ידי חיזבאללה לקבוצות הטרור שלו בקפריסין, כוויית, גרמניה ומדינות ערביות וזרות אחרות". "גורמי הביטחון יודעים כי חיזבאללה שולט בנמל ביירות לצורך הברחות וייבוא חומרי נפץ, ולכן הקים הארגון אזור ביטחון ואזור מכס פרטי", הוסיף.

נסראללה ונשיא לבנון תלויים בהפגנות בביירות (צילום: רשתות ערביות)
נסראללה ונשיא לבנון תלויים בהפגנות בביירות (צילום: רשתות ערביות)

"סוף סוף גילה חיזבאללה שיש מערכת שיפוט בלבנון, למרות שהוא מדמיין שהוא יכול להכפיף אותה ולהפוך אותה לאחד מכלי ההפחדה והחיסול שלה", אמר השר לשעבר בציוץ. "החקירה תגלה במוקדם או במאוחר מי הביא את החומר הכימי ומי אחסן, הגן והשתמש בו, והיא תחשוף את הפושע שהפחיד את הגורמים הרשלניים ואת אלו ששתקו מפחד או קלון. אין לנו פחד ולא נפחד עוד מהתנקשויות וההפחדות שלכם, והשהידים התמימים ופצועי הנמל יזכו לצדק והאמת תיחשף", תקף את הארגון.