בעוד כמה ימים יציינו באיראן ובמקומות נוספים במזרח התיכון את יום השנה לחיסולו של קאסם סולימאני. סולימאני, שהיה מפקד גיס קודס של משמרות המהפכה האיראניים ולמעשה ניצח על כל מהלכי ההתפשטות ברחבי האזור, חוסל ב-3 בינואר 2020 בעת שנחת בשדה התעופה בבגדד. יחד איתו חוסל גם אבו מהדי אל מהנדס, שהיה סגן מפקד ארגון 'אל-חשד א-שעבי' - ארגון הגג של המיליציות השיעיות בעיראק, ודמות נערצת במדינה בזכות עצמו. 

למרות העובדה שהאיראנים הדגישו מיד לאחר החיסול כי הנקמה הטובה ביותר מבחינתם תהיה סילוק הכוחות האמריקאים מעל אדמת עיראק (ואתמול אף אמר שגריר איראן בעיראק בראיון כי "הנקמה על חיסול סולימאני אינה חייבת להתממש באופן צבאי"), רבים במזרח התיכון עדיין מחכים לנקמה האמיתית בדמות מתקפה צבאית משמעותית. בתוך כך, העריכו באחרונה רבים כי אולי היא תגיע דווקא עם ציון יום השנה לחיסול. העובדה כי האיראנים טרם הגיבו על חיסול סולימאני בחודש ינואר ומדען הגרעין הבכיר, מוחסן פח'ריזאדה, בחודש נובמבר האחרון, יכולה אולי להיתפס בעיני גורמים מסוימים כחולשה. על רקע כלל המשתנים הללו, בימים האחרונה גואה המתיחות באופן ניכר.

זירת החיסול של קאסם סולימאני. צילום: רשתות ערביות

לצד הדברים הללו, מזה תקופה ארוכה שמתקבלים דיווחים לפיהם איראן חוששת מאוד מפגיעה אמריקאית גדולה נוספת נגדה או נגד אחד מיעדיה במזרח התיכון. עוד בטרם הבחירות לנשיאות בארה"ב דווח כי מנהיגה העליון של איראן, עלי ח'מנאי, חושש מניסיון כזה של נשיא ארה"ב טראמפ, הנתפס בעיני האיראנים כ"קלף משוגע" שאין לצפות את מהלכיו, ועל כן הורה לכל הכוחות הסרים למרותו לנצור את נשקם. בין אותם כוחות מפוקפקים, ניתן כידוע למנות רבות מהמיליציות השיעיות בעיראק, שנאלצו לעצור את שגרת שיגורי הרקטות הנרחבת שניהלו נגד כוחות ארה"ב בעיראק בשנה האחרונה.

מעבר לחשש שהביעו באיראן לפני הבחירות, על ניסיונו של טראמפ לנסות ולהשיג רווח אלקטורלי באמצעות תקיפה באיראן, גם לאחריהן הבינו כי הסכנה נותרה בעינה. לאחר ההפסד בבחירות דימו האיראנים את טראמפ ל"חיה פצועה" שדווקא כעת, כאשר ימיו בבית הלבן ספורים, הוא לא יהסס לתקוף. לתחושתם, הימים האחרונים לכהונתו הם המסוכנים ביותר עבורם.

לחשש הגדול בציר השיעי ברחבי המזרח התיכון הצטרף השבוע מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, אשר סיפר בנאום ארוך ומיוחד על חששו הגדול מפני ניסיונות חיסול אמריקאים. לדבריו של נסראללה, נודע לו בתקופה האחרונה כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמן ביקש באופן אישי מידידו, הנשיא טראמפ, להוסיף אותו לרשימת המטרות שלו, בטרם יעזוב את הבית הלבן ב-20 בינואר. נסראללה הזהיר אף הוא מפני הכוונה האמריקאית לפגוע באחד מבעלי הברית של איראן, אך ציין גם כי "ארה"ב יודעת היטב שלארגון אל-חשד א-שעבי יש את כל התמיכה והגיבוי מהמשטר האיראני". לאחר חיסולו של סולימאני, נותר נסראללה לדמות הבכירה ביותר בציר ההתנגדות השיעי במזרח התיכון, ודמותו כבכיר בעלי בריתה של איראן רק התחזקה. 

למרות כל האזהרות וההנחיות המיוחדות, נדמה כי בתקופה האחרונה מתחילות לפחות חלק מהמיליציות בעיראק לאבד את סבלנותן. לאחר תקופה לא קצרה של הקפדה על משמעת האש שנשלחה מטהרן, נרשמו בשבועיים האחרונים מספר שיגורים לעבר השגרירות האמריקאית בבגדד. בשבוע שעבר נורו יותר מ-20 רקטות לכיוון היעד הדיפלומטי החשוב ואף גרמו נזק למבנה המאובטח. שיגורי הרקטות האחרונים מצטרפים לפגיעות לא מעטות שחוות שיירות של הצבא האמריקאי בכבישי המדינה, כאשר אנשי המיליציות הם החשודים המרכזיים בכך.

מיד לאחר השיגור צייץ הנשיא טראמפ כי נמצאו חלק מהרקטות שלא נורו, ועליהן הוכחה כי מקורן באיראן. "נחשו מאיפה הגיעו הרקטות שנורו לעבר השגרירות האמריקאית בבגדד", כתב הנשיא. טראמפ הוסיף עצה "ידידותית" לאיראן וצייץ: "אם חיי אמריקאי אחד יפגעו, אני אראה באיראן כאחראית - חשבו על זה". לאחר הירי נפוצו דיווחים על צמצום משמעותי של כוח האדם האמריקאי בשגרירות, ואף נשמעו קולות לפיהם היא מתכוונת לסגור אותה - האמריקאים כמובן הכחישו. דברים אלו מגיעים על רקע הודעתו של טראמפ כי יסיג רבים מכוחות הצבא האמריקאי בעיראק בחודש ינואר, כחמישה ימים לפני תום תקופת כהונתו.

כזכור, מטח רקטות שנורה לפני כשנה לכיוון בסיס המאכלס כוחות אמריקאים הביא למותו של עובד קבלן אמריקאי ומספר ימים לאחר מכן תקפו המונים את בניין השגרירות בבגדד. סדרת האירועים הללו הביאה בסופו של דבר להחלטה האמריקאית על חיסולו של קאסם סולימאני. במאבק המשולש בין ארה"ב, איראן ועיראק, מביטים כעת בחשש על הישנות האירועים האחרונים כשידור חוזר של ההתרחשויות מלפני כשנה.

לאחר השיגור המסיבי לכיוון בניין השגרירות, ביקר אסמעיל קא'אני, מפקד גיס קודס החדש בבגדד והביע בשם המשטר האיראני את חוסר שביעות רצונו מכך. איראן ובעלי בריתה מצפים ליום בו יעזוב הנשיא טראמפ את הבית הלבן, אז יוכלו לנסות ולפתוח דף חדש עם ארה"ב בפרט והמערב בכלל. האיראנים חוששים כעת מהסלמת האלימות, בעוד שלתפיסתם הנשיא טראמפ רק ממתין להזדמנות מתאימה לעשות זאת. 

אסמאעיל קאאני (צילום: רשתות חברתיות)
אסמאעיל קאאני (צילום: רשתות חברתיות)

על פי כל ההערכות והקולות הנשמעים במישור הדיפלומטי בתקופה האחרונה, ובייחוד מאז בחירתו של ג'ו ביידן, שואפים האיראנים להביא לביטול הסנקציות האמריקאיות נגדם וחזרה להסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015. האיראנים מבינים כי פעולת נקמה שתוביל להסלמה צבאית מול ארה"ב, שתגברה את כוחותיה באזור בתקופה האחרונה, יכולה רק לטרפד ולפגוע במאמצים האסטרטגיים העליונים שלה. גם בטהרן מבינים שלביטול הסנקציות ושיפור המצב הכלכלי במדינה חשיבות רבה יותר מאשר נקמה אלימה על מותם של שניים מגיבורים, חשובים ופופולריים ככל שיהיו כמו סולימאני ופח'ריזאדה. 

בימים האחרונים פורסם ראיון של דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, לאתר החדשות הסעודי "אילאף". תא"ל זילברמן סיפר כי ההערכה במערכת הביטחון הישראלית היא שנקמה איראנית צפויה להגיע דווקא מעיראק או מתימן. עוד אמר זילברמן כי בצמרת הביטחונית מבינים שעיראק ותימן הן מדינות "המעגל הראשון" של האיראנים, בדיוק כמו סוריה ולבנון, וכי אין להקל ראש בסכנה העולה מהן. 

סביר להניח שאיראן ועושי דברה באזור יצליחו "להתאפק" בימים הקרובים, ולא לשחק לידיי הנשיא טראמפ עם פעולת נקמה אלימה על חיסולו של סולימאני. מנגד, קשה לראות כיצד יוכל הנשיא האמריקאי להגשים את תכניתו האחרונה בתפקיד ולפגוע בציר השיעי בפעם האחרונה, בלא עילה מספקת למלחמה. הנשיא, שעל פי הדיווחים שפורסמו לא הצליח לשכנע את בכירי הצמרת הביטחונית שלו לתקוף באיראן עם פרסום נתוני העשרת האורניום החריגים שלה, יצטרך ככל הנראה לאפסן את תכניותיו הקרביות, ולקוות שיבחר שוב בעוד ארבע שנים על מנת לעשות זאת.