המתיחות בין איראן וארה"ב עולה מדרגה לקראת ציון יום השנה לחיסולו של מפקד קודס קאסם סולימאני, כאשר אתמול (רביעי) שיגר נשיא איראן חסן רוחאני איום מפורש לכיוונו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. בנאום שנשא בפרלמנט האיראני אמר רוחאני כי "לא רק כהונתו של טראמפ תסתיים בימים הקרובים, אלא גם חייו". מדובר באמירה חריגה למדי עבור נשיא איראן, הנחשב בעל קו מדיני מתון באיראן. 

בנוסף, לקראת ציון יום השנה לחיסולו של סולימאני, מתפרסמים היום (חמישי) דיווחים באיראן, לפיו משרד התובע הכללי במדינה מאשים חברה בריטית במעורבות בחיסולו, ב-3 בינואר בבגדד. לפי אותן האשמות, חברת האבטחה הבריטית G4S, האחראית מאז שנת 2010 על אבטחת שדה התעופה בבגדד, סייעה לכוח שחיסל את סולימאני. 

באיראן מאשימים את החברה כי עובדיה מסרו מידע בזמן אמת לכוח שעמד מאחורי חיסול סולימאני, עם נחיתתו בשדה התעופה."עובדי החברה עמדו בקשר ישיר עם הטרוריסטים שביצעו את הפעולה ומסרו להם מידע עם הגעתו". 

בחברת האבטחה הבריטית דחו את הטענות וקבעו כי מדובר בספקולציות לא מבוססות. "חברת G4S מבקשת להודיע כי לאיש מעובדיה לא היה כל קשר לחיסולם של קאסם סולימאני ואבו-מהדי אל-מוהנדס", נמסר בהודעה רשמית.

קאסם סולימאני  (צילום: AFP)
קאסם סולימאני (צילום: AFP)

בתוך כך, אתמול דווח כי להק מפציצים של חיל האוויר האמריקאי טס בשמי המפרץ הערבי, סמוך לאיראן. על פי הדיווחים, טיסתם של מפציצי ה-B52  נועדה לשגר לאיראן מסר מאיים, על רקע עליית המתיחות והכוננות במפרץ לקראת יום השנה לחיסולו של סולימאני.

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו לא הסתיר את טיסת המפציצים ואמר: "אמריקה לא תהיה נתונה לסחיטה גרעינית". פרנק מקנזי, מפקד 'סנטקום', פיקוד צבא ארה"ב, אמר על הפעולה: "צבא ארה"ב ימשיך לפעול ולהיערך לכל אפשרות של פגיעה בכוחותיו וביעדים האמריקאים באזור. אנחנו לא מחפשים עימות, אך ערוכים לכל מתקפה".