לאחר המהומות החריגות שנראו אתמול בוושינגטון, שוחח יקי דיין, לשעבר הקונסול הכללי בלוס אנג'לס, עם גיא פלג וניסים משעל בתכניתם ב-103FM. בין השאר התייחס דיין לחברי המפלגה הרפובליקנית שמתחילים להתנגד לשלטונו של טראמפ, וגם דיבר על האפשרות של המשך התפשטות המחאות האלימות ברחבי המדינה, לאור העובדה שנותרו לטראמפ עוד 13 יום בתפקיד.

תומכי טראמפ פרצו לקונגרס והתעמתו עם שוטרים (צילום: רשתות חברתיות)

"הסתה כזאת פרועה אנו רואים למה היא יכולה להוביל. משטרת הקפיטול לא הייתה ערוכה. כל מה שקורה בארה"ב עכשיו הוא חסר תקדים. אחד הימים השחורים שארה"ב ידעה מבחינת הדמוקרטיה, רואים רפובליקנים שוברים שורות מטראמפ, מתנערים, הם מבינים את הנזק האדיר שזה גורם לדמוקרטיה האמריקנית. אנו רואים סנאטורים ואנשי בית הנבחרים שחשבו להצביע בעד טראמפ אך חלק מהם הצביעו בעד אישור התוצאות למרות שהתנגדו להן, כי הם מבינים שמה שטראמפ עושה, הנזק שלו לדמוקרטיה, הוא נזק שיכול להיות של שנים והפילוג והשיסוי לא יאפשרו להם להוביל מבחינה פוליטית. רואים התפטרות אצל חלק מהעובדים והעוזרים הבכירים של טראמפ. אנו רואים את ההבנה של מה הסתה והובלה של אספסוף יכולה להוביל בסופו של דבר".

המשמעות של זה הוא שביידן יכול לעשות מה שהוא רוצה ואין לו את הבלם של הסנאט.
"דווקא ביידן לא ינסה למשול בסגנון של אובמה כאשר הוא שלט גם בבית הנבחרים ובסנאט, וכל הקונגרס היה מפולג לחלוטין. הוא ינסה בטח בהתחלה להוביל לכמה שיותר קונצנזוס והצבעות משותפות לדמוקרטים ולרפובליקנים כדי לשדר לעם שהפוליטיקאים יכולים לעבור יחד. זה יהיה מסר חזק לאומר שמהפילוג הגדול ביותר שארה"ב יודעת אולי מאז מלחמת האזרחים שלה, צריך לעבוד ביחד".

האם האירוע החמור אמש עלול ליצור אפקט ולעורר אלימות במדינות אחרות ולהכניס את האומה הזאת לכאוס הרבה יותר גדול?
"ודאי שכן, יש עוד 13 ימים לטראמפ, אם לא ידיחו אותו ואני מניח שזה יהיה הליך לא פשוט. אפילו בסופו של דבר טראמפ באופן מאולץ נבהל ממה שהוא יכול לעשות, זה יכול להוביל להתפרעויות במדינות נוספות אך הן יהיו ערוכות יותר לאירוע מסוג זה. פנס נשיאותי, ממלכתי, הבין את הנזק הגדול שיכול להיגרם לארה"ב. גם הרפובליקנים נבהלו ממה שראו כי זה מבהיל לראות כך את המדינה מספר 1 בעולם. לוושינגטון יש השלכות עצומות על ישראל ועל העולם, לכן צריכים להסתכל על מה יקרה במדינות אחרות בעולם שייראו לאן הסתה ופייק ניוז יכולים להוביל. יום קשה לארה"ב". 

מהומות בארה''ב - אנשי המשמר הלאומי סמוך לגבעת הקפיטול (צילום: Win McNamee/Getty Images)
מהומות בארה''ב - אנשי המשמר הלאומי סמוך לגבעת הקפיטול (צילום: Win McNamee/Getty Images)

דן ארבל, לשעבר סגן השגריר בוושינגטון, שוחח עם בן כספית וינון מגל על אירועי הלילה בארצות הברית, ואמר: "זה משהו שאזכור לכל החיים, לא האמנתי שבימי חיי אחזה בדבר כזה. זה מטורף, בלתי ייאמן והזוי".

איך יכול להיות שאין שמירה משמעותית על המקום הזה?
"יש פה מחדל ביטחוני אבטחתי חמור ביותר, שייחקר בחודשים הקרובים. קשה להסביר אותו חוץ מקוצר ראייה, למרות שהכתובת הייתה על הקיר. כל ההכנות נעשו, המשמר הלאומי גויס על ידי ראש עיריית וושינגטון, משטרת הקפיטול נפרשה אך ברגע האמת הכל קרס. לא היה צפי שזה יהיה עד כדי כך חמור, הזהירו אותנו מראש לא להיכנס לעיר ביום הזה כדי שלא ניתקל באירועים הללו, אבל לא ציפו לכזה דבר. אלו דברים שאף פעם לא ראו וספק אם עוד יראו".

"לא מעט פקידים בכירים, בוודאי מחוקקים, שלוקחים בשעות האחרונות צעד אחורה מהנשיא טראמפ, ומפנים לו את הגב - מאז שראו את הסרטון שלו", הסביר ארבל ב-103FM, "גורמים מסביבתו הקרובה של טראמפ בוחנים ברצינות את הפעלת התיקון לחוקה של יציאת הנשיא לנבצרות. אני לא חושב שזה יקרה, אך יש פה תחושה שכל האנשים שהחזיקו מעמד עד עכשיו פשוט בורחים מהספינה הטובעת".

טראמפ במסר למפגינים במהלך המהומות בקפיטול: "לכו הביתה"

הוא הוסיף כי "זו שעתו היפה של מייק פנס, אחרי שהוא חטף ביקורת חריפה על שהיה נאמן באופן עיוור לטראמפ. הוא מגלה שהוא המבוגר האחראי והוא מתנהל בצורה ממלכתית ועושה את הדברים הנכונים - הוא זה שבסופו של דבר הביא את המשמר הלאומי והנחה את ממלא מקום מזכיר ההגנה לשתף פעולה בנושא, והוא פועל להעביר את ההליך הפרוצדורלי של אשרור ניצחון ביידן והאריס", הדגיש, "מגיע לו הרבה מאוד קרדיט על מה שהוא עושה ביממה האחרונה".

הוא סיכם: "הרבה מאוד מ-74 מיליון המצביעים עבור טראמפ חושבים שהבחירות זויפו. אין ספק שיש הרבה מאוד חוסר אמון במערכת מצד הרבה מאוד רפובליקנים שניזונו בעיקר מטראמפ, מהמנגנון הרפובליקני שהיה איתו ומתקשורת אוהדת".