אמריקה בערה אתמול כאשר עשרות מפגינים הסתערו על בניין הקפיטול בוושינגטון כמחאה נגד אישור מינויו של ג'ו ביידן לתפקיד נשיא ארה"ב. אלון פנקס, קונסול ישראל בניו-יורק לשעבר, שוחח הערב (חמישי) עם רוני בר און ואריה אלדד ב-103FM והתייחס להשפעתו של הנשיא המכהן דונלד טראמפ על הלך הרוח באמריקה: "אנחנו מדברים על שנה של שיסוי. על מישהו שהודיע לפני הבחירות שהן מזויפות, ושאתמול קרא להם לעלות על גבעת הקפיטול, ולכן אסור להתפלא שזה קרה. זה תמונות לא נעימות, וכולם מלמלו שזה לא להאמין שדבר כזה קורה באמריקה, אבל הקרקע הייתה פורייה לזה עוד קודם. אסור לטעות חברים, ליום הזה קדמו 1,440 ימים שבנו אותו". 

יש קיצוניים בשני הצדדים. נכון? 
"מתי בפעם האחרונה הקיצונים מהצד השני עלו על הקפיטול? תזכירו לי מתי זה קרה? פה מדובר על עניין פוליטי, ולא על המתחים הבין גזעיים. הכי קל בעולם להגיד שיש קיצוניים משני הצדדים ובכך לפתור את הבעיה. תראו, יש פה בעיה אמיתית והיא לא תחלוף בעוד 14 יום כשטראמפ ילך. זו אמריקה מקוטבת, אמריקה בה כל צד שונא את הצד השני. אמריקה היא רעילה מבחינה פוליטית, ויחד עם זאת היא גם ידעה לתקן את עצמה". 

בסופו של דבר נגעו בקודש הקודשים שלהם, אבל תוך שלוש שעות עשו סדר וזה נגמר. 
"אתה צודק בזה שזה נגמר בצורה מקומית, אבל אם זה היה ניסיון הפיכה או התקוממות היית מצפה שזה יהיה מתוכנן יותר ויהיה בעוד ארבעה או חמישה מוקדים בו זמנית". 

נכון, לא ראיתי טנקים.
"לא ראית טנקים כי אין להם טנקים".

והנשיא לא ארגן כוח מסודר בכדי למנוע את זה. הוא סתם שיסע את ההמון.
"תראה, אנחנו מדברים על שנה של שיסוי כזה. על מישהו שהודיע לפני הבחירות שהן מזויפות, ושאתמול קרא להם לעלות על קפיטול היל, ולכן אסור להתפלא שזה קרה. זה תמונות לא נעימות, וכולם מלמלו שזה לא להאמין שדבר כזה קורה באמריקה, אבל הקרקע הייתה פורייה לזה עוד קודם. אסור לטעות חברים, ליום הזה קדמו 1,440 ימים שבנו אותו". 

אז עוד 14 יום טראמפ הולך הביתה. איפה נכנסת פה הדחה? ומה עושה האירוע הזה לכהונה של ביידן? 
"אני לא בטוח שמועמד אחר היה מתאים לתפקיד הזה על רקע הנשיאות הכאוטית והפסיכוטית של טראמפ. מה שייתן לביידן דחיפה זה חיסונים, מה שבאמריקה לא קורה. הכהונה של ביידן תתחיל מהחיסונים ותעבור לכלכלה. עכשיו, לגביי ההדחה: מה שטראמפ עשה אתמול זהו שבר גדול אצל חלק מהרפובליקנים, ולכן יכול להיות שיהיה להם עניין לפגוע בו.

מצד שני, ואני לא פסיכולוג או מדבר עם טראמפ כידוע לכם, בכדי להיות קדוש מעונה אתה צריך שיענו אותך. יכול להיות שבכלל לא אכפת לו שיעשו דבר כזה. לכן, אני לא בטוח אם כל המשפטים כמו 'צריך להדיח אותו', ו'זה אקט של מרי אזרחי והסתה' זה משהו שיקרה פוליטית". 

הוא יכול לעשות סצנה בזמן ההשבעה?
"אני לא חושב שהוא יבוא להשבעה. הוא ביקש לבוא לסקוטלנד, אבל היא מנעה את זה ממנו. אני מכיר מדינה שתקבל אותו בברכה, אבל לא יכול להגיד את שמה".