ד''ר יעל שטרנהל, מומחית להיסטוריה של ארצות הברית מאוניברסיטת תל אביב, שוחחה הבוקר (שישי) עם ניסים משעל בתוכניתו ב-103FM על האירועים האחרונים בוושינגטון. לדבריה, המהומות בגבעת הקפיטול הן "תמונת סיום הולמת לנשיאות דונלד טראמפ. זו הדגמה חיה לאן מנהיג מעורער ומושחת כמוהו יכול לקחת את המדינה שלו". בנוסף, ד''ר שטרנהל הסבירה מדוע היא מאמינה כי הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לא יהיה מסוגל לאחות את השסע העמוק בחברה האמריקאית בארבע השנים הקרובות.

כמומחית שחיה את מה שקורה בארה''ב, נרגעת ממה שאירע שם?
"נרגעתי מגל ההתפטרויות המגוחכות שם ברגע האחרון של אנשים שתמכו בטראמפ ועודדו אותו?"

טראמפ גינה את המהומות בקפיטול והתחייב להעביר את השלטון באופן מסודר (צילום: רשתות חברתיות)

מההסתערות על הקפיטול שחשפה את אמריקה במלוא קלונה.
"תראה, אני חושבת שיש כאן יתרון מסוים עם כל זה שהתמונות היו קשות לצפיה עבור כל מי שהערכים הדמוקרטיים חשובים לו. לראות את קודש הקודשים של הדמוקרטיה המודרנית מתוקף בצורה כזו זו לא חוויה נעימה. אבל צריך להודות שיש יתרון בבהירות והאירוע הזה נתן הרבה בהירות. כלומר, זה מה שקורה כשבמשך כמה שנים ראש המדינה חותר תחת היסודות המשטר שלה, חותר תחת הרעיון הדמוקרטי ומערער כל נורמה שלטונית. בסוף, זה מגיע לזה שמאמיניו וחסידיו פורצים לקונגרס. במובן הזה, זו התפתחות טובה".

טובה במובן שעכשיו אמריקה תתנקה?
"היא לא תתנקה מאירוע אחד, אבל זה הבהיר מה גרמה נשיאות טראמפ לארה''ב, מה המשמעות של נשיאות טראמפ עבור ארה''ב ולאן ארה''ב יכולה להגיע. במדינה שבה יש כ-500 מיליון כלי נשק שמסתובבים חופשי, לא צריך הרבה כדי שהחיים שם יהיו בלתי נסבלים. עכשיו ראינו לאן הדברים יכולים להגיע, זו הייתה תמונת סיום הולמת לנשיאות שלו והדגמה חיה לאן אדם מעורער ומושחת כמוהו יכול לקחת את המדינה שלו כשהוא בעצמו מוביל את המפגינים בהסתערות".

אבל טראמפ גינה את המפגינים.
"כל אחד יכול לגנות כל אחד, גם אני מגנה את רצח ארלוזורוב, אבל זה חסר משמעות. ברגע האמת הוא אמר למפגינים שלו, שעמדו והפגינו שם, מכאן אתם תצאו אל גבעת הקפיטול. הוא שלח אותם לשם. למילים יש משמעות, בטח למילים של מנהיג שהוא כל כך פופולרי בתוך הבייס שלו. כשהוא אומר להם, הם יוצאים לגבעת הקפיטול".

האם ביידן יכול לאחד עכשיו את אמריקה? זו נראית משימה כמעט בלתי אפשרית.
"קודם כל, בין מצביעי טראמפ צריך לעשות הבחנות. יש מתוכם אחוז מסוים שתמכו בו כי הם תומכים במועמדים רפובליקאים, כמו שכאן יש מי שמצביע לאותה מפלגה במשך שנים. חלקם הצביעו לו בגלל מיסים או בגלל מינוי שופטים או בגלל עליית הבורסה, חלקם, לפי הערכות 25% הם באמת חסידים שלו שניתן לכנות אותם טראמפיסטים שמאמינים במה שטראמפ מעודד בשנים האחרונות. עכשיו השאלה היא מה הם יעשו, הם ישלימו עם העובדה שארה''ב פונה לעידן אחר ועידן טראמפ נגרם או שהם יהפכו להיות מקור של תסיסה פוליטית? אולי אפילו אלימה?. בארה''ב הנשיאות עוברת מצד לצד במשך 240 שנה, הקונגרס עובר מצד לצד ואנשים חיים עם שלטון של הצד השני. גם פה בארץ, אנשים חיים תחת ממשלות שהם לא מסכימים איתם כל חייהם".

אמריקה תיכנס לחשבון נפש עכשיו?
"אני בספק אם יהיה שם חשבון נפש של ממש. אני חושבת שהימים הקרובים יהיו ימי חשבון נפש, חלק ממצביעי טראמפ יעשו חשבון נפש ויחשבו במה הם תמכו והאם הם נתנו יד לתמונות המבישות האלו, אך יהיו מי שימשיכו להאמין בו ושימשיכו לחשוב שהבחירות נגנבו ממנו. רוב המצביעים הרפובליקאים חשוב לומר, מאמינים לשיח שאומר שהבחירות נגנבו ושהתוצאות לא דווחו לאשורן. האם האירוע הזה באמת יביא לחשבון נפש? לא בטוחה בכלל. זו כמו שאלת הנשק החופשי, כל פעם יש אירוע מזעזע מקודמו, המון נרצחו במעשי טרור בייתיים, ילדים נשים ותינוקות ועדיין התיקון השני לחוקה עומד וישנם חצי מיליארד כלי נשק ברחובות. לכן אני מניחה שהאירוע האחד הזה, מזעזע ככל שיהיה לא יביא לחשבון נפש. אמריקה משוסעת, יש בה מלחמת תרבות בין שני חלקי העם ואני חושב שביידן יכול להרגיע, להחזיר נורמות מסוימות, לתת תחושת נורמליות אבל למחוק את מה שקרה באמריקה  מאז 2008 שאובמה עלה לשלטון? את המלחמה הקרה בין שני חלקים ארה''ב? את זה ביידן לא יכול לשנות בארבע שנים".