מנהיגה הרוחני של איראן, עלי חמינאי אמר היום (שישי) כי איראן "איננה לחוצה" להחזיר את ארצות הברית אל הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, וממנו נסוג הנשיא היוצא דונלד טראמפ. עם זאת, חמינאי התעקש שיש להסיר את כל הסנקציות הקיימות על המדינה.

בני גנץ מתייחס לאיראן בעת ביקור בשייטת 13. צילום: טל עוז, משרד הביטחון

"אנחנו לא מתעקשים או מפעילים לחץ על ארצות הברית לחזור להסכם", אמר חמינאי בהצהרה לטלוויזיה האיראנית והוסיף כי "הדבר ההגיוני הוא מה שאנחנו דורשים, להסיר את כל הסנקציות שיש עלינו כיום".

בנאומו ציין חמינאי כי איראן מוכנה לשוב בה מהפרותיה בהסכם הגרעין שביצעה עד כה, אך רק בתנאי ש"צדדים אחרים ששותפים להסכם הגרעין, יעשו זאת גם כן".  

כור גרעיני באיראן  (צילום: רויטרס)
כור גרעיני באיראן (צילום: רויטרס)

בתוך כך,משמרות המהפכה  של איראן הציגו היום בסיס טילים תת קרקעי במקום לא ידוע במפרץ, כך על פי דיווחים בתקשורת האיראנית. "הבסיס הוא אחד מכמה בסיסים המאכלסים טילים אסטרטגיים של חיל המשמר", צוטט בתקשורת הממלכתית ראש המשמר חוסיין סלאמי. 

איראן הודיעה בתחילת השבוע כי חידשה את העשרת האורניום שלה לדרגה של 20% במתקן התת-קרקעי שלה בפורדו. את הדברים אמר דובר הממשלה, עלי רביעי לסוכנות הידיעות מהר: "חודש תהליך ייצור האורניום המועשר ב-20% במתחם ההעשרה של פורדו". מאוחר יותר אמר שר החוץ האיראני מוחמד ג'ואד זריף: "נעצור את העשרת האורניום אם הסכם הגרעין יכובד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה להודעה כי "החלטת איראן להמשיך את ההפרות של מחויבויותיה, להעלות את רמת ההעשרה ולקדם יכולת תעשייתית להעשרת אורניום מתחת לאדמה, אינה יכולה להיות מוסברת בשום דרך פרט להמשך מימוש כוונתה לפתח תכנית גרעין צבאית. ישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני".