הדרמה בבית הלבן נמשכת: הדמוקרטים הציגו היום (שני) את סעיפי ההדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ - עידוד התקוממות והסתה למרד. ההצבעה צפויה להתקיים ככל הנראה כבר ביום רביעי וזאת הפעם הראשונה בהיסטוריה של ארצות הברית שכנגד נשיא מכהן נפתחו שני תהליכי הדחה. על רקע הדברים, ב-FBI מזהירים מפני קבוצות חמושות המתכננות הפגנות החל מה-16 בינואר בכל מדינות ארה"ב, כולל בוושינגטון הבירה.



כזכור, התהליך הנוכחי החל בעקבות סירובו של טראמפ להכיר בתוצאות הבחירות לנשיאות, בעקבותיו עודד את תומכיו בטוויטר "להחזיר לעצמנו את המדינה". הקריאות שלו הובילו את תומכיו לפרוץ לקפיטול באלימות, פריצה שהובילה למותם של שישה. בעקבות האמירות, חשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו הושבתו.  

על פי החוקה האמריקנית, אחרי הגשת כתב הדחה, נערך משפט מיוחד במליאת הסנאט בראשות נשיא בית המשפט העליון. הרשעה ברוב של שני שלישים תוביל להדחה מיידית. אך אם המשפט יתנהל רק אחרי סיום כהונתו ב־20 בינואר, הרשעה אמורה למנוע ממנו לחזור לכהן בתפקיד. 

כאמור, זאת הפעם השניה בה מנסים בבית הנבחרים להוביל תהליך כזה, כאשר הראשון החל ב-24 בספטמבר 2019 לאחר שיושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, הכריזה כי בית הנבחרים של ארצות הברית יחל בחקירה של פרשת טראמפ–אוקראינה. 

הפריצה לגבעת הקפיטול (צילום: רויטרס)
הפריצה לגבעת הקפיטול (צילום: רויטרס)


בתוך כך, ובתגובה לציוציו של טראמפ בימים האחרונים שהובילו למהומות הגדולות בוושינגטון, הודיעה פילוסי כי שוחחה עם יו"ר המטות המשולבים בדבר נקיטת אמצעי זהירות מפניו, בכדי להבטיח כי טראמפ לא יוכל ליזום פעולות איבה או להורות על מתקפה גרעינית בשבועיים שנותרו לו בתפקיד: "מצבו המעורער של הנשיא לא יכול להיות מסוכן יותר, ועלינו לעשות כל שביכולתנו כדי להגן על העם האמריקני מפני המתקפה הלא מאוזנת שלו על מדינתנו ועל הדמוקרטיה שלנו".

מאוחר יותר, בראיון ברשת CNN אמרה כי היא מעדיפה שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יתפטר מתפקידו כבר עכשיו או שיופעל התיקון ה-25 לחוקה, לפיו סגן הנשיא ושרי הקבינט מכריזים כי הנשיא אינו כשיר למלא את התפקיד, אך הרפובליקנים חסמו את הניסיון הזה. עם זאת, ציינה כי הפעם יש תמיכה רחבה בקרב הדמוקרטים להדחה מהפעם הקודמת שבה ניסו להפעיל מהלך זה על טראמפ.