נשיא ארצות הברית הנכנס ג'ו ביידן חתם הלילה (חמישי) על 17 צווים נשיאותיים שחלקם הפכו את מדיניותו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ. בחתימתו קידם ביידן בין היתר את חזרתה של ארצות הברית להסכם האקלים ואת ביטול מגבלות ההגירה ממדינות מוסלמיות. בנוסף, הוא חתם על צו שמחייב עטית מסיכות בנכסים ושטחים של הממשל הפדרלי.

האזרח מספר 1 חתם גם על צווים שיחייבו שוויון גזעי מצד הרשויות ושיחזקו את תכנית DACA מתקופתו של ברק אובמה, שהגנה על מהגרים צעירים ללא מסמכים מפני גירוש. ביידן אף עצר את המימון לחומה בגבול מקסיקו - המסמלת את הממשל הקודם של טראמפ. כמו כן, הוא הורה על ביטול ההרשאה לבניית פרויקט צינור הנפט קיסטון XL.

אמש הושבע ביידן לנשיאה ה-46 של ארה"ב וקרא לאחדות במדינה המשוסעת, בדיוק שבועיים אחרי שמתפרעים הסתערו על גבעת הקפיטול בעיצומו של תהליך האישור של תוצאות הבחירות. "אהיה נשיא של כולם, יחד נכתוב פרק אמריקאי חדש", הבטיח.

ג'ו ביידן מושבע לתפקיד נשיא ארה"ב (צילום: רויטרס)

מגבלות ההתקהלות שכפתה מגיפת הקורונה והכוננות הביטחונית חסרת התקדים בשל ההתפרעות בקונגרס הפכו את טקס ההשבעה לשונה מכל קודמיו, וזאת לצד החלטתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ להיות הנשיא המכהן הראשון שנעדר מהשבעת יורשו מאז 1869. במקום קהל האלפים שבדרך כלל ממלא את השדרה הלאומית מול גבעת הקפיטול בטקסי ההשבעה, הוצבו 200 אלף דגלי ארה"ב. רק כאלף אורחים השתתפו באירוע, עם מסיכות על פניהם ותוך שמירת ריחוק חברתי.

בין הנוכחים היו בני המשפחות של ביידן וסגניתו קמלה האריס, הזוגות הנשיאותיים לשעבר - ברק ומישל אובמה, ג'ורג' ולורה בוש, וביל והילרי קלינטון - סגן הנשיא היוצא מייק פנס, חברי קונגרס ושופטי בית המשפט העליון. מחיאות כפיים רמות קיבל יוג'ין גודמן ממשטרת הקפיטול, שהפך לגיבור אחרי שהרחיק את ההמון הזועם מאולם הסנאט במהלך ההתפרעות ואתמול שימש כמספר 2 באבטחת הטקס מטעם הסנאט וכאחראי לאבטחתה של האריס.

הרגע ההיסטורי הראשון באירוע היה השבעתה של האריס לתפקיד סגנית הנשיא – האישה הראשונה והאדם האפרו־אמריקאי הראשון והאסייתי־אמריקאי הראשון בתפקיד (אביה מג'מייקה ואמה מהודו) – כאשר את הטקס ניהלה השופטת סוניה סוטמאיור, הלטינית הראשונה בבית המשפט העליון, בעוד שאת ספר התנ"ך החזיק בעלה היהודי של האריס דאגלס אמהוף, כעת הג'נטלמן השני הראשון בתולדות ארה"ב.

קמלה האריס מושבעת לתפקיד סגנית הנשיא (צילום: רויטרס)

דקות ספורות נרשם רגע השיא כאשר נשיא בית המשפט העליון ג'ון רוברטס השביע את ביידן לנשיא ה־46 של ארה"ב, הנשיא המבוגר ביותר בתולדות המדינה (78) והקתולי השני בתפקיד אחרי ג'ון קנדי. הגברת הראשונה הנכנסת ד"ר ג'יל ביידן החזיקה את התנ"ך שעובר במשפחת ביידן מאז שנת 1893, ובני המשפחה עמדו לידם כאשר ביידן הרים את ידו ונשבע "לשמור על החוקה".

"זה היום של אמריקה. זה היום של הדמוקרטיה. יום של היסטוריה ותקווה, של התחדשות ושל החלטיות", פתח ביידן את נאומו הראשון כנשיא. "היום אנחנו חוגגים את הניצחון, לא של מועמד, אלא של מטרה, של מטרת הדמוקרטיה. העם – רצון העם – נשמע. למדנו שוב שדמוקרטיה היא דבר יקר, דמוקרטיה היא שברירית, ובשעה זו, חבריי, הדמוקרטיה ניצחה".

ביידן לא הזכיר את טראמפ בנאומו באופן ישיר, אולם התייחס להתנהלותו של קודמו בתפקיד. "השבועות והחודשים האחרונים לימדו אותנו לקח כואב - יש אמת ויש שקרים. שקרים נאמרו בשביל עוצמה ובשביל רווח", אמר ביידן והוסיף כי "פוליטיקה לא צריכה להיות אש משתוללת שהורסת כל מה שבנתיב שלה".

הנשיא הנכנס לא התעלם מהאתגרים הכבדים שעומדים מולו - "התקפה על הדמוקרטיה שלנו ועל האמת, נגיף משתולל, אי־שוויון צורב, גזענות מערכתית, אקלים במשבר, תפקידה של אמריקה בעולם" - והבטיח כי הוא יקדיש את כל זמנו על מנת להתמודד עמם וכדי "להשיב את הנשמה של אמריקה ולהבטיח את עתידה". "כל הנשמה שלי בתוך זה", הצהיר.

הוא שב על הבטחתו כי יהיה נשיא של כל האמריקאים, וקרא לכל האזרחים וליריביו הפוליטיים לשתף עמו פעולה. "יחד נכתוב סיפור אמריקאי של תקווה, לא של פחד", סיכם. "של אחדות ולא של פילוג, של אור ולא של אפלה. סיפור של הגינות וכבוד, אהבה וריפוי, גדולה וחסד. מי ייתן שהסיפור הזה ידריך אותנו, יהווה השראה עבורנו. דמוקרטיה ותקווה, אמת וצדק לא מתו במשמרת שלנו, אלא שגשגו".

ליידי גאגא בהשבעת ביידן (צילום: Reuters/BRENDAN MCDERMID)
ליידי גאגא בהשבעת ביידן (צילום: Reuters/BRENDAN MCDERMID)

הטקס כלל גם קטעים אומנותיים. ליידי גאגא, שהדהימה את הנוכחים עם חצאית אדומה ענקית וסיכה גדולה של יונת זהב, שרה את ההמנון, ג'ניפר לופז הופיעה עם מחרוזת של שירים פטריוטיים וגארת' ברוקס שר "חסד מופלא" ובדרכו החוצה התחבק עם כל הנשיאים לשעבר.

התרגשות רבה עוררה אמנדה גורמן (22), המשוררת הצעירה בתולדות טקסי ההשבעה, שכתבה פואמה מיוחדת שהסתיימה במילים: "תמיד יש אור אם אנחנו מספיק אמיצים כדי לראות אותו. אם אנחנו רק מספיק אמיצים כדי להיות כאלה".

אף שטראמפ שבר רבות מהמסורות המאפיינות את תהליכי העברת השלטון וההשבעה, החל מסירוב להכיר בהפסדו ויצירת קשר עם ביידן ועד היעדרותו מטקס ההשבעה, הוא שמר על מסורת אחת. ג'אד דיר, סגן דוברת הבית הלבן של טראמפ, מסר כי הוא השאיר לביידן פתק בחדר הסגלגל, כפי שעשו הנשיאים הקודמים ליורשיהם, אולם ציין כי התוכן יישאר חסוי בין שני הנשיאים.