יקי דיין, לשעבר קונסול ישראל בלוס אנג'לס ויועץ מדיני בשגרירות בוושינגטון לשעבר, שוחח היום (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג בתוכניתם ב-103FM על ההשפעה של מדיניות ביידן בנושא הגרעין האיראני. "הסכם הגרעין יהיה הנושא הראשון עליו יישפט ממשל ביידן", אמר דיין. לדבריו, ממשלת ישראל תצטרך ללמוד כיצד להתנהל מול ביידן, על מנת להבטיח שלהסכם החדש יכנסו האינטרסים הישראליים.

גיא: מה נאמר הבוקר?
"מצד אחד שזה יום קשה לארה"ב כי היא נלחמת במגפה אדירה עם בעיות כלכליות גדולות, כשבעולם היא די מנוכרת, ומצד שני זה יום עם המון אופטימיות כשביידן אומר שהוא הולך להילחם במגפה, מאה מיליון חיסונים במאה הימים הראשונים, תוכנית כלכלית אדירה של 1.9 טירליון דולרים. רק לשים את זה בפרופרוציות, אובמה כשנכנס לתפקיד, התקשה להעביר תוכנית כלכלית אדירה אז עם קצת פחות מטריליון דולרים. ארה"ב מיד חוזרת להיות מחובקת ומאומצת על ידי מדינות העולם. אז מצד אחד זה יומה הקשה של ארה"ב, או שעות קשות של ארה"ב ומצד שני הוא מתחיל עם הרבה אופטימיות". 

ביידן נכנס לבית הלבן: "מרגיש שהגעתי הביתה" (צילום: חשבון הטוויטר של רשת MSNBC)

ניסים: תמיד מסתכלים על ישראל והצרות שלנו, אני מניח שעכשיו הסכם הגרעין שיעלה לכותרות, ישראל תלחם חזק בעניין השאלה - האם יש סיכוי להזיז את בייידן מעמדתו שצריך לחזור להסכם הזה
"זה הנושא הקריטי ביותר לישראל, אם אנחנו מסתכלים על מדיניות החוץ האמריקאית אז בטוח שסין תעמוד בראש הרשימה ואחריה רוסיה וכל הארוגנים הבין לאומים, ובאמת באופן מידי ועל כך ממשל ביידן ישפט, זה יהיה הגרעין האיראני. ממשל ביידן נחוש לחזור להסכם, והשאלה היא לאיזה הסכם הם יחזרו. ההסכם של אובמה עם איראן היה הסכם רע, מצד שני טראמפ שיצא מההסכם הרע הזה, נקט במדיניות מאוד קשה עם סנקציות קשות ביותר על איראן, אבל לא הביא אלטרנטיבה, ולכן גם שם איראן המשיכה להתקדם לעבר פצצה הגרעינית". 

ניסים: יש לנו יכולת להשפיע שם? יש אנשים שלוחשים לאוזנו של הנשיא שמבינים את החומרה של הגרעין האיראני?
"כן, זה בדיוק האתגר, איזה הסכם ממשל ביידן ידע להביא ומצד שני האתגר הגדול ביותר של ממשלת ישראל, הוא האם אנחנו נדע לנהל דיאלוג שקט ואינטימי עם הממשל האמריקאי כדי שדברים שהם קריטים לנו יכנסו לתוך ההסכם. מצד אחד, אנשים שהיו עסוקים בניסוח ההסכם הקודם, סגנית שר החוץ, ומי שהולך להיות ראש ה-CIA, כל אלה היו עסוקים בניסוח ההסכם הקודם של ארה"ב תחת ממשל אובמה ככה שהם מכירים מצויין את ההסכם עם איראן, מצד שני ישראל לא הייתה חלק מהניסוח של ההסכם הרע שאובמה הביא". 

ניסים: כי רה"מ הלך על הראש של אובמה.
"כי ראש הממשלה הבין שהולך להיות באמת הסכם גרוע מאוד עם איראן, וחשוב שיהיה הסכם שונה עם איראן, אנחנו יודעים שהולכים להסכם, ולכן חשוב לנו לנסח מה הדברים הקריטים לנו שיכנסו להסכם, למשל, כל הטילים הבאליסטים שאיראן רוצה לפתח, ולכן חשוב שכאלה דברים יהיו בההסכם החדש". 

גיא: אתה הרבה שנים איש משרד החוץ, האם אתה ראית או קראת או שמעת, על הציוץ של השגריר היוצא דויד פרידמן, ועד כמה הציוץ הזה חריג, שינוי שם הפרופיל שלו, הוא שינה את שם המשתמש שלו לשגריר ארה"ב בישראל, בגדה המערבית ובעזה.
"הוא לא שינה, זו באמת ההגדרה של השגריר בארה"ב שהשתנתה לשעתיים ואז הם החזירו מיד אותה חזרה. אני פחות מחייס חשיבות לדברים האלה, וכשאנחנו מדברים על מדיניות החוץ האמריקאי שמענו את שר החוץ האמריקאי המיועד שאומר שהוא מבין שכיום זה לא הנושא שארה"ב יכולה או צריכה לקדם". 

גיא: כן, אבל זה מראה איזה רוח נשבה פה בשנים האחרונות, נדמה לי שהשגריר פרידמן יכול לתפוס מקום, וודאי יכול להשתלב אצל סמוטריץ'.
"מהבחינה הזו אנחנו לא נראה את אותם יהודים, שראיית העולם שלהם הייתה מאוד ימנית. אנחנו נראה יהודים אחרים, כי יש המון יהודים בממשל של ביידון החדש והתפיסה היא של שתי מדינות והפלסטינים כן צריכים מדינה משלהם, דבר שפרידמן לא חשב עליו, או חשב פחות. מצד שני אנחנו לא נראה את ממשל ביידן שם הון פוליטי על העניין הזה, אנחנו לא נראה אותו מפעיל לחץ גדול על ישראל בסוגיות האלה, כי הנושא הראשון עליו העולם ישפוט את ממשל ביידן הוא הסכם הגרעין מול איראן".