ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג על המדיניות האפשרית של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנושא הגרעין האיראני. בראשית השיחה ב-103FM הוא נשאל האם העובדה שביידן הגדיר עצמו בעבר כ"ציוני", תבוא לידי ביטוי במעשיו, והשיב: "אני מקווה מאוד שכן, אבל כמובן צריך לשאול מה פירוש הדבר במונחים של הבעיות שמדינת ישראל צריכה להתמודד איתן. כשאתה שואל את השאלה הזו, איך אתה מגדיר את הציפיות שיש למישהו שאתה רואה בו כידיד ישראל, זה מישהו שצריך לתמוך כמו שראיתי ששגריר ארה"ב היוצא פרסם".

ביידן חותם על הצווים הראשונים כנשיא ארה"ב בבית הלבן (צילום: רויטרס)

אני רוצה ללכת איתך להסכם הגרעין, אנחנו צריכים להיות מודאגים מזה שביידן רוצה לחזור להסכם הגרעין?
"לא, אני חושב שהסכם הגרעין נחתם בשעתו על ידי ארה"ב של אובמה וביידן ההסכם בסך הכל אף שלא היה הסכם אידיאלי, שיפר את המצב של ישראל או בכלל את ההתמודדות עם נושא הגרעין האיראני ביחס למה שהיה קודם לכן, ההנחה שהסכם הגרעין הוא הסכם שמאפשר לאיראן לבנות יכולת גרעינית, זו הנחה לא נכונה, הצגת הדבר שמי שתומך בהסכם הזה, הוא לא תומך בביטחונה של מדינת ישראל, זה הנחה לא נכונה בשני הדברים".

אנחנו צריכים לחזור להסכם או לבקש לתקן אותו? אנחנו במרחק של שנה מפצצה גריעינית ככה אומרים האיראנים
"אני אומר לך כך, כשהייתי חבר הקבינט המצומצם שעסק בנושא האיראני ב-2003 דובר כבר אז על כך שהיו לאיראנים יכולת גרעינית. מומחים במדינת ישראל הוציאו את הדבר לפורום הכי מצומצם, דובר על כך שבשנת 2007 בוודאות יהיה לאיראן יכולת גרעינית, אנחנו ב-2021 והם בוודאי לא שם, ואני מציע לא להלך אימים על עצמנו כל הזמן. יש פה בעיה, הבעיה צריכה להיפטר, מי שצריך להוביל את המהלך זו ארה"ב של אמריקה ולא מדינת ישראל. אחת הסיבות שההסכם הזה נחתם על ידי אובמה, הייתה האיום של ישראל דאז לפתוח במהלך צבאי מול איראן דבר שהאיץ את המשא ומתן בין ארה"ב לאיראן, אסור לשכוח שלא רק אובמה עשה את ההסכם זה היה, אובמה אנגליה וצרפת כל הידידות היו שותפות להסכם הזה, בתוך הנחה שההסכם הזה לא מקרב את איראן ליכולת גרעינית, וזה כעיקרון צריך להיות גם המאמץ שביידן צריך לעשות גם עכשיו, אני רוצה לראות איך הדברים יתגלגלו".

רה"מ אחרי ההשבעה אמר שהיחסים שלו עם ביידן הם יחסים אישיים ומדובר בידידות שנמשכת עשרות רבות שנים, מה ההערכה שלך לגבי יחסי העבודה בין ביידן לבין נתניהו, איך הם יכולים להיות על רקע זה שנתניהו היה מקורב לטראמפ
"אין לי ספק שביידן הוא ידיד אמת של ישראל, אני מכיר אותו שנים רבות, שנינו התחלנו את הקריירה הפוליטית שלנו ב1973, אני מכיר אותו מאז, לכל אורך הקריירה שלו. אני משוכנע שכשהוא דיבר על הקשר שלו לישראל היו דברים ששיקפו את הדברים שהוא עשה לאורך השנים הללו, אין לי ספק שבאופן אישי אם נתניהו אומר שיש לו יחסים טובים איתו קרוב לוודאי שיש לו, יחד עם זאת אני לא יכול לשכוח את העובדה, כשביידן הגיע לביקור בישראל, בכהונה השנייה של ברק אובמה, הוא נתקל בתקרית חמורה ביותר שגרמה לכעס ולעלבון, של הנשיא אז, בעיקרון אין סיבה שלא יהיו יחסי עבודה תקינים בין הממשל הישראלי לבין האמריקאי אם מישהו מצפה שהמדיניות של ביידן תהיה דומה לזו של טראמפ הוא עלול להתאכזב ולתת פרשונות שלא תהיה נכונה לגבי יחסה האמיתי של האדמניסטרציה האמריקאית הנוכחית במדינת ישראל, הוא לא יתמוך בהתנחלויות, הוא לא יעליב את הפלסטינים, הוא לא יכריז כל יום הכרזות על התנחלויות ולא יתן להם לגיטימציה, הוא יחזור לזרם המרכזי של הנושאים של המדיניות האמריקאית, בנושאים הללו בעת כהונתם של קלינטון ושל גורג' בוש, ושכל הנשיאים שהיו לפני כן". 

שר החוץ שלו אמר נשאיר את השגרירות בירושלים אבל אנחנו נפעל להקים מדינה פלסטינית
"נכון, מה שמעיד על כך שהוא ידיד ישראל, הרי רק מי שאיננו ידידי ישראל יכול לתמוך שבהשארת הסטטוס קוו המדיני כפי שהוא, דבר שהוא מנוגד לאינטרס הישראלי, לא צריך להיות בשביל זה נשיא ארה"ב. מדינת ישראל תומכת ברובה הגדול תומכת בפתרון לשתי המדינות, בדרך היחידה שבה יהיה אפשר להגיע לסיום הסכסוך ההיסטורי בנינו לבין הפלסטינים אין לי ספק שזו תהיה המדיניות. 

מר אולמרט, אתה רואה סקרים, הימים הוא כמעט 80 מנדטים בסקרים, אז איזה שתי מדינות לשני עמים? אין לזה תמיכה בציבור הישראלי. 
אולמרט: בינתיים בבחירות שהיו עד עכשיו, ולמדיניות שנוקט בה ראש הממשלה, יהיו 61 מנדטים ואני מעריך שלא יהיו, אין לי שום דרך או רצון להתמודד עם הסקרים היומיים שמפרסמים תוצאות כאלה ואחרות, אני מעריך ששום ממשלה ישראלית שתקום לאחר הבחירות, לא תתמוך במהלכים חד צדדים כפי שרצה לעשות רה"מ לפני חצי שנה, אז הוא דיבר על סיפוח חד צדדי, ומזה הוא התקפל, ולפי דעתי הבחירות במידה שתתנהלנה על נושא כלשהו לצערי זה לא יהיה הנושא הפלסטיני, ולכן תוצאות הבחירות לא יהיו הכרח יהיו מידה שיהיה אפשר לשפוט מה מרבית הציבור חושב על הציבור הפלסטיני".

בהמשך דבריו הוסיף אולמרט: "אני אומר, שמי שתומך במדינה פלסטינית הוא לא אנטי ישראלי ולא ידיד ישראל, אם מישהו מצפה שנשיא ארה"ב יהיה הרמקול של ימינה או של עמדותיהם של סער או של העמדות של נתניהו הוא טועה וזה לא יהיה". הוא תהה "האם זה אומר שהוא לא ידיד של ישראל? בדיוק להיפך - ידיד של ישראל זה מי שמוכן להגיד לממשלת ישראל גם לא מה לעשות, ומה שהוא צריך להגיד לממשלת ישראל להפסיק עם המדיניות הסיפוחיסטית, המתגרה הפרובוקטיבית שתבודד את ישראל בעולם כולו". 

בראיונות אחרים הספדת כבר את נתניהו, אמרת שאתה לא רואה מצב בכלל שהוא יהיה ראש ממשלה. 
"לפני כל מערכת בחירות אמרתי שאין סיכוי שהוא יצליח להקים ממשלת ימין לאחר הבחירות, וצדקתי לאורך שלוש מערכות, הוא לא הצליח לעשות את זה, והתוצאה היא שאנחנו הולכים למערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים, בגלל שנתניהו לא מסוגל להקים ממשלת ימין. אני חושב שהוא לא יצליח להקים ממשלה לאחר הבחירות, אני חושב שמישהו אחר גם לא יצליח להקים ממשלה. אני מעריך שנגיע למערכת בחירות חמישית שבה הוא לא יהיה מועמד, יש תהליך של שחיקה במפלגה שלו, זה התחיל ביציאה של גדעון סער, של אלקין של חברי כנסת נוספים. הוא נמאס על כולנו, בסופו של דבר זה יבוא לידי ביטוי גם בתוצאות הבחירות".