עם כניסתו של ג'ו ביידן לתפקיד השבוע, שלחה אתמול (שישי) איראן מסר ברור בנוגע לתכנית הגרעין: "אנחנו מעוניינים בחזרה להסכם הגרעין בדיוק כפי שנחתם ב-2015. אל תדרשו מאיתנו תנאים חדשים". הדברים הופיעו במאמר מיוחד שפרסם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ואד זריף, בכתב העת האמריקאי 'Foreign Affairs'.

"לממשל החדש בוושינגטון יש החלטה חשובה ומכריעה לבצע", כתב זריף. "הם צריכים להחליט האם הם נסוגים ממדיניותו הכושלת של הנשיא הקודם דונלד טראמפ, ושבים להסכם שחתמו עמנו בעבר". זריף התייחס למדיניות ה"מקסימום לחץ" שהפעיל הנשיא טראמפ על איראן, במהלכה השית נגדה שורה ארוכה מאוד של סנקציות כלכליות, אשר פגעו בה משמעותית, אך לדבריו לא הביאו לכל השפעה עליה מבחינת התקדמותה הגרעינית והצבאית.

ג'ו ביידן מושבע לתפקיד נשיא ארה"ב (צילום: רויטרס)

"ארה"ב אינה יכולה לסגת בשנת 2018 מההסכם שחתמה בשנת 2015, ואז בשנת 2021 לבקש לחתום על הסכם חדש", המשיך זריף. דבריו מגיעים על רקע הודעותיו הרבות של הנשיא ג'ו ביידן, כבר במהלך מסע הבחירות שלו, כי ישאף לחתום עם איראן על הסכם גרעין משופר מזה שנחתם בשנת 2015.

עם בחירתו של ביידן הודיעו בכירי המשטר באיראן כי לא יהיו מוכנים לכל משא ומתן מחודש. בנוסף, הבהירו באיראן כי הסרת כל הסנקציות שהטיל הנשיא טראמפ הן תנאי הכרחי לחזרת איראן להסכם הגרעין המקורי. על פי דיווחים שונים, אנשי ממשלו של ביידן, אשר רבים מהם כיהנו בתפקידי מפתח בממשל אובמה ולקחו חלק בניסוח הסכם הגרעין, נפגשו עם בכירים איראנים עוד לפני כניסתו לתפקיד השבוע.