משרד החוץ האיראני הגיב היום (שבת) לדבריו של נשיא צרפת עמנואל מקרון, שאמר אמש כי יש לכלול את סעודיה במסגרת חידוש המשא ומתן עם איראן על הסכם הגרעין, דחה את דבריו בתוקף ואמר כי איראן לא תסכים לשינויים או למשתתפות חדשות בהסכם. 

"הסכם הגרעין הוא הסכם בינלאומי רב-צדדי המאושר על ידי החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2231, שאינו נתון למשא ומתן והצדדים המשתתפים בו ברורים ובלתי ניתנים לשינוי", מסר דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח'טיבזדה, בתקשורת האיראנית.

הרמטכ"ל כוכבי בנאום נגד איראן, קרדיט דובר צה"ל

כאמור, בריאיון שהעניק לרשת הטלוויזיה הערבית "אל-ערביה" הדגיש מקרון את הצורך להימנע ממה שהוא מכנה הטעות בהדרת מדינות אחרות באזור בעת המו"מ על ההסכם ב-2015. "יש ללמוד מהטעויות שנעשו במו"מ ב-2015 שלא כלל מדינות אחרות באזור". מקרון הוסיף כי כל השיחות החדשות בנושא הסכם הגרעין עם איראן יהיו "קפדניות" וכי נותר זמן קצר מאוד למנוע מטהרן להחזיק נשק גרעיני. 

חטיבזדה אמר כי מקרון צריך "לגלות ריסון עצמי". "אם פקידים צרפתיים מודאגים ממכירת הנשק העצומה שלהם למדינות ערב במפרץ הפרסי, כדאי להם לשקול מחדש את מדיניותם", אמר ח'טיבזדה. "נשק צרפתי, יחד עם כלי נשק מערביים אחרים, לא רק גורמים לטבח באלפי תימנים, אלא הם גם הגורם העיקרי לחוסר יציבות אזורית".

נתניהו מזהיר מפני איראן גרעינית באזכרה לדוד בן גוריון. צילום: רועי אברהם, לע"מ

כזכור, הממשל החדש של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי הוא יצטרף שוב לעסקה, אך רק לאחר שטהרן תחדש את הציות המלא לתנאיו. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, הסביר אתמול כי עדיפות מוקדמת וקריטית של ממשל ביידן היא להתמודד עם המשבר שהולך ומחמיר עם איראן, שכן טהרן מתקרבת להחזיק מספיק חומר בקיע לנשק גרעיני.

"מנקודת מבטנו, עדיפות מוקדמת וקריטית חייבת להיות ההתמודדות המשבר הגרעיני שמחריף ככל שהם (איראן) מתקרבים להשגת מספיק חומר בקיע לנשק", אמר סאליבן. 

סעודיה ובעלת בריתה איחוד האמירויות הערביות אמרו כי הפעם מדינות המפרץ צריכות להיות מעורבות בכל השיחות, שלדבריהן צריכות להתייחס גם לתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן ולתמיכתה בשכנות סביב המזרח התיכון. כזכור, סעודיה נתונה במאבק עם גרורותיה של איראן בתימן ובעיראק. 

בתוך כך, השבוע התבטא הרמטכ"ל אביב כוכבי בחריפות נגד חזרה להסכם הגרעין עם איראן, ואמר כי אם ההסכם מ-2015 "היה מתממש, איראן היתה יכולה להשיג לעצמה פצצה". לדבריו, האפשרות שארצות הברית תשוב כעת להסכם היא "דבר רע ולא נכון מבחינה אופרטיבית ואסטרטגית. אופרטיבית, מכיוון שהוא יאפשר להעשיר כמויות, לפתח צנטריפוגות עד כדי הסתערות לעבר פצצה. אסטרטגית, הוא יגרור ככל הנראה התגרענות אזורית במזרח התיכון".