הפיכה צבאית במיאנמר: צבא מיאנמר עצר הלילה (שני) את מנהיגת המדינה זוכת פרס נובל שלום, אונג סן סו צ'י בת ה-75, והכריז כי תפס את השלטון במדינה, זאת לטענתם בתגובה ל"הונאת בחירות". 

הצבא אף הכריז על מצב חירום למשך שנה והודיע כי סמכויותיה של מנהיגת המדינה יועבר למפקד הצבא, מין אונג הלאינג. יחד עם צ'י נעצרו גם הנשיא וין מיין ובכירים נוספים במפלגת השלטון "הליגה הלאומית לדמוקרטיה". 

מנהיגת מיאנמר אונג סן סו צ'י (צילום: רויטרס)
מנהיגת מיאנמר אונג סן סו צ'י (צילום: רויטרס)

במהלך הלילה רשתות הסלולר והאינטרנט נפלו לפחות בשתי ערים מרכזיות במדינה, וכמה עיתונאים מקומיים הסתתרו מחשש שהדיווח שלהם עלול לפגוע בביטחונם. בנוסף, רשת הטלוויזיה הממלכתית הודיעה בפוסט בפייסבוק כי אינה יכולה לשדר בגלל בעיות טכניות ועד ראייה סיפר כי חיילים הוצבו מחוץ לבית העירייה בעיר המרכזית של מיאנמר, ינגון. כמו כן, טיסות הפנים הופסקו.

דובר מפלגת השלטון, מיו ניונט, אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" מעט לאחר המעצרים כי "אני רוצה לקרוא לעם לא להגיב בפזיזות ואני רוצה שהם יפעלו על פי החוק", והוסיף כי הוא מאמין שייעצר בעצמו. לאחר מכן, הסוכנות לא הצליחה ליצור עמו קשר.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש גינה בחריפות את מעצרם של צ'י ויתר הבכירים ואמר כי הוא "קורא להנהגה הצבאית לכבד את רצונם של אנשי מיאנמר". דובר הארגון סטפן דוג'ריק הוסיף כי "ההתפתחויות הללו מהוות מכה קשה לרפורמות הדמוקרטיות. כל המנהיגים חייבים לפעול למען האינטרס הגדול יותר של הרפורמה הדמוקרטית של מיאנמר, לנהל דיאלוג, להימנע מאלימות ולכבד באופן מלא את זכויות האדם וחירויות היסוד".

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אמר כי ארצות הברית דואגת וחרדה בשל המצב וכי הם "קוראים למנהיגי הצבא לשחרר את כל פקידי הממשלה ומנהיגי החברה האזרחית, ולכבד את רצונם של תושבי בורמה כפי שהתבטא בבחירות הדמוקרטיות ב-8 בנובמבר". הוא הדגיש כי "ארצות הברית עומדת עם תושבי מיאנמר בשאיפותיהם לדמוקרטיה, חופש, שלום ופיתוח. על הצבא להפוך את הפעולות הללו באופן מידי".

דוברת הבית הלבן ג'ן פסקי אמרה כי "ארצות הברית מתנגדת לכל ניסיון לשנות את תוצאות הבחירות האחרונות או לעכב את המעבר הדמוקרטי של השלטון", והוסיפה כי ייפעלו "נגד האחראים לכך אם צעדים אלה לא יבוטלו".

ממשלת אוסטרליה הודיעה כי היא "מודאגת מאוד מהדיווחים שצבא מיאנמר מנסה שוב להשתלט על מיאנמר" וקראה לשחרור מיידי של המנהיגים העצורים שלא כדין.

מנהיגת מיאנמר אונג סן סו צ'י ומפקד הצבא מין אונג הלאינג (צילום: רויטרס)
מנהיגת מיאנמר אונג סן סו צ'י ומפקד הצבא מין אונג הלאינג (צילום: רויטרס)

כאמור, בימים האחרונים הלך וגבר המתח בין השלטון האזרחי לצבא בעקבות הבחירות האחרונות שנערכו בנובמבר, שלטענת הצבא זוייפו, והעלה את החשש מפני הפיכה. החוקה  במדינה שומרת 25% מהמושבים בפרלמנט לצבא ועל שליטה בשלושה משרדים מרכזיים בממשל. ועדת הבחירות של מיאנמר דחתה את טענות הצבא על זיופי קולות, ואמרה כי לא היו טעויות מספיק גדולות כדי להשפיע על אמינות ההצבעה. 

מנהיגת המדינה העצורה בת ה-75 זכתה בפרס נובל לשלום בשנת 1991. היא עלתה לשלטון לאחר שמפלגתה זכתה בבחירות שנערכו בשנת 2015, לאחר ששהתה עשרות שנים במעצר בית בשל מאבקה למען דמוקרטיה, שהפך אותה לאייקון בינלאומי. מעמדה בעולם נפגע לאחר הרדיפה ורצח העם שבוצע במיעוט הרוהינגיה בשנת 2017, אך היא נותרה פופולרית מאוד בתוך המדינה.

מנהיג הרוהינגיה, דיל מוחמד, קרא הבוקר ממקלטו בבנגלדש לקהילה הבינלאומית לעזור "להשיב את הדמוקרטיה במיאנמר" בכל מחיר. "אנו קהילת הרוהינגיה מגנים בחריפות את הניסיון הנורא הזה להרוג את הדמוקרטיה", אמר דיל מוחמד בריאיון לרויטרס. "אנו קוראים לקהילה העולמית להתערב ולהשיב את הדמוקרטיה בכל מחיר".