בית המשפט ברוסיה גזר היום (שלישי) שלוש שנות מאסר וחצי, על מנהיג האופוזיציה אלכסי נבלני. עם זאת, על פי עורך דינו, הוא צפוי לרצות את מאסרו למשך כשנתיים ושמונה חודשים (32 חודשים), לאחר שינוכה הזמן בו שהה במעצר בית. בית המשפט קבע את עונשו לאחר שפסק כי הוא הפר את תנאי מעצרו.

לאחר גזר דינו, המשטרה עצרה יותר מ-500 בני אדם שהתאספו מסביב לבית המשפט, בו נגזר דינו, והביעו תמיכה בו. כמו כן, בני בריתו של נבלני קראו לתומכיו למחות סמוך לקרמלין שבמוסקבה, שם המשטרה עצרה לפחות 12 בני אדם. 

נבלני נוחת ברוסיה (צילום: רויטרס)
נבלני נוחת ברוסיה (צילום: רויטרס)

דוברת הבית הלבן, ג'יין סאקי, מסרה הערב הצהרה מיוחדת בה אמרה כי הממשל האמריקאי מוחה על מעצרו של פעיל האופוזיציה. עוד אמרה סאקי כי ארה"ב קוראת לרוסיה לשחרר את נבלני באופן מיידי וללא תנאים.

גם באיחוד האירופי מחו הערב על מעצרו של נבלני וקראו לשחררו. הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון באיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, אמר הערב כי "מעצרו של נבלני מתקיים בניגוד מוחלט לחוק הבינלאומי". עוד אמר כי מדובר בהפרה בוטה של עמדת מועצת האיחוד האירופי לזכויות אדם והוא קורא לשחררו באופן מידי.

שר החוץ של קנדה, מארק גרנאו, גינה גם הוא את החלטת בית המשפט הרוסי, וקרא "לשחרר את כל המוחזקים במעצר שלא בצדק באופן מיידי".  



כזכור, בחודש אוגוסט 2020, נבלני בן ה-44 אושפז בגרמניה לאחר שהורעל באמצעות גז עצבים כימי – נוביצ'וק, ככל הנראה על ידי גורמי הממשל ברוסיה. הרעלתו אירעה במהלך טיסה בדרכו למוסקבה, שבמהלכה חש ברע והזדקק לנחיתת חירום.

לפני כחודש, בעודו נוחת במולדתו רוסיה, נעצר על ידי הרשויות כבר בשדה התעופה. מעצרו הוביל לגל דרישות מצד דיפלומטים בעולם לשחרורו, ואף הוביל למחאה המונית ברוסיה. במהלך אותה המחאה, נעצרה גם אשתו, יוליה נבלניה. 

מחאות ברוסיה על מעצר נבלני (צילום: REUTERS/Anton Vaganov)
מחאות ברוסיה על מעצר נבלני (צילום: REUTERS/Anton Vaganov)