נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאם הערב (חמישי) לראשונה מאז שנכנס לתפקיד על מדיניות החוץ שבכוונתו לקדם והתייחס לסוגיות הבוערות שעל סדר היום של משרד החוץ האמריקאי - אך לישראל לא התייחס. 

"בשבועיים האחרונים שוחחתי עם מנהיגי רבים מחברינו הקרובים ביותר - קנדה, מקסיקו, בריטניה, גרמניה, צרפת, נאט"ו, יפן, דרום קוריאה ואוסטרליה - כדי להתחיל לגבש מחדש את ההרגלים של שיתוף פעולה ובנייה מחדש של שרידי הבריתות הדמוקרטיות שהתנוונו מארבע שנים של הזנחה והתעללות", אמר ביידן.

"אנו הולכים לבנות מחדש את הבריתות שלנו. אנו נצטרף מחדש לעולם ונקבל על עצמנו את האתגרים העצומים העומדים בפנינו בהתמודדות עם המגפה, בהתמודדות עם ההתחממות הגלובלית, ושוב נעמוד על דמוקרטיה וזכויות אדם ברחבי העולם", אמר. "אנו מדינה שעושה דברים גדולים והדיפלומטיה שלנו הופכת זאת לאפשרי".

ביידן חותם על הצווים הראשונים כנשיא ארה"ב בבית הלבן (צילום: רויטרס)

ביידן טען כי אמר לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי "תמו הימים שבהם ארה"ב 'החליקה' על פעילויות רוסיות". לדבריו, הוא העלה שורה של דאגות אמריקאיות בשיחת הטלפון עם פוטין, כולל ההתערבות בבחירות וסוגיית אוקראינה. 

בהמשך התייחס לסין, כינה אותה "המתחרה הגדולה ביותר שלנו" ואמר כי "ארה"ב מוכנה לעבוד עם סין בתנאי שזה לטובת האינטרס שלנו". "נתמודד ישירות מול האתגרים שסין, המתחרה הרציני ביותר שלנו, מציבה לביטחון, לכלכלה ולערכים הדמוקרטיים שלנו", אמר. "נתעמת עם ההתעללויות הכלכליות בסין, נתנגד לדרך הפעולה האגרסיבית שלה כדי להילחם במתקפה של סין על זכויות אדם, קניין רוחני וממשל עולמי". 

הנשיא התייחס גם להפיכה הצבאית במיאנמר ואמר כי "הצבא הבורמזי צריך לוותר על הכוח שתפס ולשחרר מיד את המנהיגים, עורכי הדין והפעילים שנעצרו". הוא הוסיף כי "אסור להשתמש בכוח כדי למחוק את תוצאת הבחירות האמינות".

בהמשך, ביידן הכריז כי "המלחמה בתימן חייבת להגיע לסיום", הודיע ​​על סיום כל התמיכה האמריקאית בפעולות התקפיות בתימן ואמר כי ימנה שליח שיתמקד בסכסוך ארוך השנים. הוא כינה את הסכסוך "מלחמה שיצרה אסון הומניטארי ואסטרטגי", והסביר כי "ארה"ב תמלא תפקיד פעיל ומעורב יותר" בסיום המלחמה. עם זאת, ביידן הבהיר גם כי ארה"ב "תמשיך לעזור ולתמוך בסעודיה".

ביידן הודיע ​​גם על כוונתו להגדיל את מספר הפליטים שיוכנסו לארצות הברית ל-125 אלף, לאחר שנים של שפל היסטורי בממשל טראמפ. ביידן אמר גם כי יאשר צו ביצוע שיחזיר את תוכנית יישוב הפליטים האמריקאית, שלדבריו "נפגעה קשות". "מנהיגות מוסרית בנושאי פליטים הייתה נקודת הסכמה דו-מפלגתית במשך כל כך הרבה עשורים", ציין.

לסיכום, הנשיא הכריז גם על תזכיר נשיאותי בנושא הגנה על זכויותיהם של קהילת הלהט"ב ברחבי העולם, מתוך "מחויבותו העמוקה לנושאים אלה, הן כאן בארצות הברית והן בכל מקום ברחבי העולם".