בית הדין הבינלאומי בהאג קבע הערב (שישי) בהחלטה תקדימית כי הוא מתיר לתובעת בבית הדין לפתוח בחקירה פלילית נגד גורמים שונים במדינת ישראל. בהחלטתו מתיר בית הדין לפתוח בחקירה גם נגד ארגון חמאס בעזה.

בית הדין קבע כי הרשות הפלסטינית היא חברה על פי אמנת רומא, ובשל כך הוא רשאי לדון בעתירות שעניינן התרחש בשטחי יהודה, שומרון ועזה ומזרח ירושלים. ההחלטה מסירה את כל החסמים המשפטיים שעמדו עד כה בפני בית הדין לחקור סוגיות שהתרחשו בשטחים אלה.

אמנת רומא היא אמנה בינלאומית המבססת את סמכותו של בית הדין הבינלאומי בהאג לבצע חקירות ולנהל דיונים משפטיים. על האמנה חתומות 138 מדינות והיא עוסקת בעיקר בפשעי רצח עם, פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה נוספים. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר ההחלטה: "היום הוכיח בית הדין פעם נוספת שהוא גוף פוליטי ולא מוסד שיפוטי. בית הדין מתעלם מפשעי המלחמה האמיתיים ובמקום זאת רודף אחר מדינת ישראל, מדינה בעלת משטר דמוקרטי איתן, המקדשת את שלטון החוק, ואינה חברה בבית הדין. בהחלטתו זו פגע בית הדין בזכותן של מדינות דמוקרטיות להגן על עצמן מפני טרור, ושיחק לידי גורמים החותרים תחת המאמצים להרחבת מעגל השלום. אנו נמשיך להגן בכל דרך על אזרחינו וחיילינו מפני רדיפה משפטית".

התובעת הראשית בבית הדין בהאג, פאטו בנסודה (צילום:  REUTERS/Eva Plevier)
התובעת הראשית בבית הדין בהאג, פאטו בנסודה (צילום: REUTERS/Eva Plevier)

שר החוץ גבי אשכנזי הגיב גם הוא להחלטה: "החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי מהיום מעוותת את הדין הבינלאומי והופכת מוסד זה לכלי שרת פוליטי בידי התעמולה האנטי-ישראלית. לבית הדין הפלילי הבינלאומי אין סמכות לדון בתיק הפלסטיני. מדינת ישראל היא דמוקרטיה חזקה בעלת מערכת משפט עצמאית ואפקטיבית, הזוכה להערכה עמוקה ברחבי העולם. החלטת השופטים מעניקה פרס לטרור הפלסטיני ולסרבנות הרש"פ לשוב למו"מ ישיר עם ישראל, ותורמת, הלכה למעשה, לקיטוב בין הצדדים. אנחנו קוראים למדינות אשר רואות חשיבות במערכת המשפט הבינלאומית ומתנגדות לניצולה הפוליטי, לכבד את זכותן הריבונית של מדינות  לבחור לא להסכים לסמכות בית הדין".

נד פרייס, דובר מחלקת המדינה האמריקאית, אמר: "אנו ערים לסוגיה ובוחנים אותה. ארצות הברית מודאגת מאוד ממצב שבו אישים ישראלים ייחקרו באופן אישי בשל חלקם בעתירות". 

חברי כנסת מהרשימה המשותפת ברכו על ההחלטה. ח"כ עופר כסיף צייץ בחשבון הפייסבוק שלו: "ישראל אשמה בטיהור אתני, בהרג חפים מפשע, בהטלת מצור ובשלטון צבאי על העם הפלסטיני. טוב שתיחקר על כך ותעמוד לדין בביה"ד בהאג, לצד המשך מאבקנו - יהודים וערבים - כאן בישראל. חובה לפעול לסיום הכיבוש מתוך חתירה אמיתית לצדק ולשלום אמת - זהו האינטרס האמיתי של כל בני המקום, ומעבר".

חברתו למפלגה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "צעד אמיץ של בית הדין בהאג. את זוועות הכיבוש אי אפשר להסתיר או לטייח. ממשלות ישראל צריכות לתת את הדין על פשעיהן לאורך השנים - אלו שנעשו במתקפה על עזה, בהרחבת מפעל ההתנחלויות ועוד. אמנם הדרך להפסיק את עוולות הכיבוש היא לסיימו - אבל חקירה בינלאומית היא מתבקשת, ויפה שעה אחת קודם".

ברשות הפלסטינית בירכו על החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאליכי, אמר בהודעה כי "ההחלטה מעידה על העצמאות של בית הדין ועל נקיון כפייה אל מול קמפיין ההשחרה הישראלי שמכוון לבית הדין הבינלאומי". הוא הגדיר את ההחלטה "ניצחון משפטי" וקרא לתובעת הכללית בבית הדין הבינלאומי לפתוח בהקדם האפשרי בחקירה פלילית נגד בכירים ישראליים בגין פשעים שביצעו נגד העם הפלסטיני, לדבריו.

שר המשפטים הפלסטיני, מוחמד א-שלאלדה, אמר לסוכנות הידיעות הטורקית אנאדול כי "מדובר בהחלטה היסטורית שמאפשרת להתחיל מידית בחקירת הפרות זכויות האדם כבדות המשקל שמתבצעות בשטחים הפלסטיניים".