נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אמר היום (ראשון) במהלך ריאיון לרשת CBS כי אין בכוונתו להסיר סנקציות מאיראן, לפני שזו תעצור את העשרת האורניום, מעבר למותר, בכפוף להסכם הגרעין.

זאת בעוד מוקדם יותר, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף התייחס למדיניות החוץ שמוביל ביידן ודיבר בין היתר על האפשרות שיחודש הסכם הגרעין ועל המלחמה הנמשכת בתימן, אותה ביידן שואף לסיים ולצמצם את המעורבות האמריקאית.

זריף אמר כי על ארה"ב "להראות לסעודיה קצת 'אהבה קשוחה'" והוסיף כי איראן מוכנה לעבוד עם השליח המיוחד של ביידן לתימן, וכי הוא אמור להיפגש איתו מחר. כמו כן, זריף התייחס לאפשרות שיחודש הסכם הגרעין עם המעצמות ואמר כי קבלת פיצויים מארה"ב בגין נסיגתה מההסכם אינה "תנאי מקדים" לחידושו. לדבריו, איראן תפסיק לציית לפרוטוקול הנוסף של העסקה ב-21 בפברואר, אך ציין כי צעד זה יהיה הפיך וגם לאחריו ניתן יהיה להגיע לחידוש ההסכם. 

ביידן חותם על הצווים הראשונים כנשיא ארה"ב בבית הלבן (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר היום, המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, אמר כי מדינתו תחזור לעמוד בתנאי ההסכם רק אם ארה"ב תסיר את הסנקציות הכלכליות. בשבת אמר זריף כי לוושינגטון "יש מעט זמן" להחזיר את ההסכם לסדר היום. הוא הוסיף כי החקיקה האחרונה בפרלמנט האיראני תאלץ בקרוב את הממשלה להחמיר את עמדתה בנוגע להסכם הגרעין אם ארה"ב לא תצליח לפעול.

זריף בוועידת מינכן   (צילום: THOMAS KIENZLE AFP)
זריף בוועידת מינכן (צילום: THOMAS KIENZLE AFP)

כאמור, ביידן הכריז בשבוע שעבר כי "המלחמה בתימן חייבת להגיע לסיום", הודיע ​​על סיום כל התמיכה האמריקאית בפעולות התקפיות בתימן ואמר כי ימנה שליח שיתמקד בסכסוך ארוך השנים. הוא כינה את הסכסוך "מלחמה שיצרה אסון הומניטארי ואסטרטגי", והסביר כי "ארה"ב תמלא תפקיד פעיל ומעורב יותר" בסיום המלחמה. עם זאת, ביידן הבהיר גם כי ארה"ב "תמשיך לעזור ולתמוך בסעודיה".