חודש לאחר שמתפרעים חדרו לאולם הסנאט בהסתערות חסרת תקדים על גבעת הקפיטול, צפוי להתחיל היום באותו מקום משפט ההדחה השני של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שמואשם בהסתה שהובילה לפריצה שגררה חמישה קורבנות. אם לא תהיה הפתעה מרעישה, המשפט יסתיים גם הפעם בזיכויו של טראמפ.

טראמפ הפך בחודש שעבר לנשיא הראשון בהיסטוריה שמודח פעמיים על ידי בית הנבחרים, כאשר 232 צירים, בהם עשרה רפובליקנים, הצביעו בעד סעיף ההדחה של הסתה להתקוממות אלימה בשל ההסתערות של תומכיו על גבעת הקפיטול ב־6 בינואר, מול 197 צירים רפובליקנים.

טראמפ גינה את המהומות בקפיטול והתחייב להעביר את השלטון באופן מסודר (צילום: רשתות חברתיות)


על אף שטראמפ סיים את כהונתו, הדמוקרטים הבהירו כי הם נחושים להמשיך בהליכים עם משפט ההדחה בסנאט, וגם הנשיא ג'ו ביידן הבהיר כי אין מנוס מקיום ההליך. היום אמור להתקיים דיון ראשוני על חוקיות המשפט עם הצבעה שתאפשר את תחילתו, והחל ממחר יציגו התובעים וצוות ההגנה את טיעוניהם.

עדיין לא ברור כמה זמן יימשך המשפט, אולם בשתי המפלגות לא הסתירו את רצונם כי הוא יהיה קצר יותר ממשפט ההדחה בשנה שעברה שנמשך שלושה שבועות. הדמוקרטים מעוניינים לשוב במהירות לאישור המינויים של ממשל ביידן ולהעברת תוכנית הסיוע הממשלתית מול מגיפת הקורונה, בעוד הרפובליקנים רוצים לשים את הפרשה מאחוריהם ולא לשים דגש על המחלוקות הפנימיות במפלגה סביב תפקודו של הנשיא לשעבר.

דונלד טראמפ (צילום: SAUL LOEB/GettyImages)
דונלד טראמפ (צילום: SAUL LOEB/GettyImages)


התובעים מטעם בית הנבחרים צפויים להאשים את טראמפ כי טענותיו בדבר הזיופים בבחירות, ובמיוחד נאומו המתלהם בעצרת של תומכיו ב־6 בינואר, הם שהסיתו את המתפרעים להסתער על גבעת הקפיטול בעיצומו של תהליך אשרור תוצאות הבחירות. התובעים עדיין לא הודיעו אם יזמנו עדים, על אף שהביעו רצון לחקור את טראמפ עצמו, אולם הם צפויים להציג סרטונים וקטעים מהרשתות החברתיות כדי לחזק את טיעוניהם בדבר אחריות של הנשיא הקודם למהומות.

מנגד, עורכי דינו של טראמפ, דיוויד שואן וברוס קסטור, צפויים לטעון שאין בסיס חוקתי למשפט מאחר שטראמפ כבר אינו נשיא, אולם בתביעה ציינו כי הוא הודח בעת שעדיין כיהן ולכן יש המשכיות. כמו כן, ההגנה תדחה את הטענה של אחריות טראמפ לאירועים ותטען כי רשויות אכיפת החוק ידעו מראש על כוונה של חלק מהתומכים להגיע לגבעת הקפיטול, ונוסף על כך, הם יטענו כי דבריו של הנשיא היו במסגרת התיקון הראשון לחוקה ששומר על חופש הביטוי.

כדי להרשיע את טראמפ, וגם למנוע ממנו התמודדות אפשרית לנשיאות ב־2024, יהיה צורך ברוב של שני שלישים מחברי הסנאט. אולם מלבד 50 הסנאטורים הדמוקרטים, ההערכות הן שפחות מעשרה רפובליקנים יתמכו בהרשעה ועל כן טראמפ יזוכה.