שר המודיעין האיראני, סייד מחמוד עלוי, אמר היום (שלישי) כי במידה ואיראן תרגיש שמדינות המערב לוחצות אותה לפינה, היא לא תהסס לפתח נשק גרעיני, דבר שהמדינה האיסלמית התעקשה במשך שנים כי אין בכוונה לעשות. הדברים נאמרו במהלך ראיון טלוויזיוני באיראן בו השתתף השר.

האמירה נחשבת לנדירה יחסית באיראן, לאור העובדה כי בכירים באיראן באופן קבוע מכחישים את הרצון של המדינה להשיג נשק גרעיני, כשהם מצטטים פעמים רבות צו דתי, שהוצא בתחילת שנות ה-2000 על ידי המנהיג הרוחני של איראן האייתולה עלי חמינאי. בצו, אסר חמינאי לפתח או להשתמש בכל סוג של נשק גרעיני.

במהלך הראיון אמר עלוי כי "המנהיג הרוחני העליון אמר במפורש כי נשק גרעיני מנוגד לחוקי השריעה וכי המדינה רואה בהם אסורים מבחינה דתית ולכן אינה רודפת אחריהם. אבל, חיה שלכודה בפינה, מתנהגת אחרת מחיה חופשית. מדינות המערב דוחפות את איראן לכיוון הנשק הגרעיני, זו כבר לא אשמתה של איראן".

מתקן הגרעין בנתנז, איראן (צילום: רויטרס)
מתקן הגרעין בנתנז, איראן (צילום: רויטרס)

כזכור, איראן מתעקשת כי תוכנית הגרעין שלה נועד לייצר כוח ואנרגיה, אך מודיעין אמריקאי ומודיעין של האו''ם חשפו כי איראן הפעילה בעבר תוכנית לבניית נשק גרעיני שנעצרה. בשלב זה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בוחן דרכים להחזיר את ארצות הברית להסכם הגרעין ממנו היא פרשה בשנת 2015, בהובלת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שהטיל סנקציות חמורות נגד איראן.

בתגובה לסנקציות, איראן הפרה את הסכם הגרעין, צעדים עליהם אמר ביידן כי "אם טהרן תשוב לעמידה בהסכם, וושינגטון תלך בעקבותיה ותשתמש בזה כקרש קפיצה להסכם רחב יותר מול איראן".