האם הפלת מטוס הנוסעים האוקראיני בשמי איראן ב-8 בינואר 2020 הייתה מכוונת? הרשויות בקנדה מפרסמות היום (רביעי) ידיעה, לפיה בידיהן הקלטה של שר החוץ האיראני מוחמד ג'ואד זריף, אשר נשמע בה כאשר הוא דן עם בכירים איראנים נוספים על דרכי ההסברה של התקרית המחרידה. בהפלת המטוס האוקראיני נהרגו 176 בני אדם.

על פי הדיווח שפורסם בתקשורת הקנדית, זריף נשמע בהקלטה אומר כי "יש אלף דרכים שונות להסביר את הפלת המטוס". בין השאר מציע שר החוץ האיראני בשיחה עם בכירים איראנים נוספים לפרסם כי עלה הדיווח ששניים או שלושה חוטפים השתלטו על המטוס ואיימו להפיל אותו על מבנים בעלי חשיבות באיראן. על פי הדיווח, שלושה מתרגמים שונים אישרו את תוכן השיחות.

עוד נשמע זריף בהקלטה כאומר "הסיבה האמיתית לא תיחשף לעולם. יש סיבות טובות לכך שזה לא הולך להיחשף". זריף אמר כי הוא מעריך שחשיפת הסיבה האמיתית להפלת המטוס "עלולה לפתוח דלתות מסוכנות בצמרת המערכת הביטחונית באיראן, שהבכירים בה לא מעוניינים שייפתחו". על פי הדיווחים, השיחה המוקלטת נערכה מספר חודשים לאחר התקרית.

ראלף גודל, יועצו הבכיר של ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, אישר כי האיראנים מודעים לקיומה של ההקלטה שברשותם. בין השאר אמר גודל כי ההקלטה מכילה חומרים רגישים רבים. "אנו מתייחסים לכל הסוגיה במלוא הרגישות", אמר גודל. 

המטוס הופל כאמור ב-8 בינואר 2020. בתחילה פרסמו הרשויות באיראן הודעה לפיה סבל המטוס מכשלים טכניים, ואף הודיעה כי תסרב למסור לאוקראינה את הקופסה השחורה מהמטוס, אולם לאחר מספר ימים אכן מסרה אותה. שלושה ימים לאחר התקרית הודתה איראן כי טיל קרקע-אוויר ממערכת ההגנה האווירית באיראן יירט והפיל את המטוס. באותם ימים, על פי ההערכות, עמדה מערכת ההגנה האווירית באיראן בכוננות גבוהה, על רקע המתיחות הגבוהה עם ארה"ב בעקבות חיסולו של מפקד גודס, קאסם סולימאני, מספר ימים לפני כן.