שגריר ארה"ב לשעבר בישראל, דן שפירו, דיבר היום (רביעי) בכנס מקוון של אגודת ידידי מכון וייצמן למדע ברחובות. שפירו, שהיה בתפקיד בתקופת ממשל אובמה, ובזמן שנשיא ארה"ב הנוכחי, ג'ו ביידן, כיהן כסגנו, שפך אור על הדברים החשובים לדעתו במדיניות החוץ של הממשל החדש, וגם ניסה להסביר מדוע ביידן טרם התקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו. 

לדבריו, ביידן נכנס לתפקידו בתקופה הלחוצה והמתוחה ביותר, כאשר מספר שיא של נושאים דחופים ובועדים עומדים על הפרק. בדברים אלו התייחס שפירו בראש ובראשונה למגפת הקורונה בארה"ב, השיסוי הגדול באומה האמריקאית לצד המאבק הגזעיים שפקדו אותה לפני מספר חודשים, והמאבק מול רוסיה וסין במישור הבינלאומי.

"יש רשימה ארוכה של עדיפויות שהוא יצטרך להתמודד עמן. זה קונטקסט חשוב להבין מה קורה כאשר ביידן אולי מחכה שלושה שבועות עד שהוא מתקשר לנתניהו. זה לא אומר שהיחסים לא חשובים", אמר שפירו. עוד הוא אמר כי "בימים הראשונים שלו הוא קודם פועל לסדר את היחסים עם בנות הברית שיתמודדו איתו עם רוסיה וסין, ולישראל אין כ"כ תפקיד בזה. זה לא אומר שישראל לא חשובה. אני מניח שהשיחה עם ישראל תהיה במקום 10 בעולם, תגיע בשבוע הקרוב. אין סיבה לדאוג לזה".

שפירו הבהיר כי ביידן היה מאז ומתמיד לתומך נלהב של ישראל, עוד מהיותו סנאטור. הוא הבטיח כי שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל וארה"ב לא צפוי להשתנות ביחס לנעשה בתקופת טראמפ, ואמר כי ביידן מתכוון להקפיד על המשך הסיוע, לרבות המודיעין והתרגילים המשותפים, הפיתוח הטכנולוגיים ועוד. בנוסף הדגיש כי הוא מעריך שארה"ב תפעל להגן על ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

בנימין נתניהו מברך את ג'ו ביידן ואת סגניתו קמלה האריס. צילום: רועי אברהם, לע"מ

נושא נוסף בו מתכוון ביידן לדבוק במדיניות הדומה למדיניותו של הנשיא הקודם טראמפ, לדברי שפירו, הם הסכמי הנורמליזיציה במזרח התיכון. השגריר לשעבר אמר כי הוא מאמין שביידן יפעל להמשך המגמה, בדגש על ערב הסעודית ועומאן. בהקשר זה הזכיר גם את מחויבותו של ביידן לתהליך המדיני עם הפלסטינים, ולפתרון שתי המדינות. לצד זאת אמר כי ביידן לא אופטימי מהתקדמות בעניין בשנים הקרובות, ולכן גם סביר כי לא ימנה שליח מיוחד לעניין. מנגד, ביידן צפוי להפעיל את הידידות החדשות של ישראל במזרח התיכון, איחוד האמירויות לדוגמה, על מנת לנסות ולהפעיל לחץ על ישראל להתקדם בתהליך המדיני.

המשתנה המשמעותי ביותר עבור ביידן ביחס לתקופת טראמפ, כך לדברי שפירו, הוא איום הגרעין האיראני. שפירו הבהיר כי המצב שהיה בימיו הראשונים של טראמפ למצב כיום הוא שונה בתכלית, וכיום איראן קרובה הרבה יותר לפצצה גרעינית, כאשר במקביל זוכה ארה"ב לפחות גיבוי ברמה הבינלאומית בעניין זה. הוא הבהיר כי ביידן אכן מעוניין לחזור להסכם הגרעין, במטרה לשפר אותו בעתיד, אולם יש לו סבלנות ונראה שבשלב זה הוא אינו מעוניין להוריד את הלחץ.