דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי התייחסה הערב (חמישי) במהלך התדרוך היומי לעיתונאים לכך שהנשיא ג'ו ביידן טרם התקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו. היא הסבירה כי ביידן צופה לשוחח בקרוב עם נתניהו, וכי הוא מצפה לכך. אחד המנהיגים עימם ביידן כן הספיק לשוחח הוא נשיא סין שי ג'ינפינג.

ראש התוכנית לדיפלומטיה באוניברסיטת חיפה, פרופסור אבי בן צבי, שוחח היום (חמישי) עם אריה אלדד ורוני בר און בתוכניתם ב-103FM. בן צבי התייחס לנושא שיחת הטלפון שטרם הגיעה מנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אל ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו והסביר כי מדובר בסדרי עדיפויות חדשים בבית הלבן. "אנחנו אחרי מקסיקו ואוסטרליה, זה איתות מובהק לנתניהו, זו התחשבנות על נאום הקונגרס שלו בזמן שביידן היה סגן הנשיא". לדבריו, עצירת עסקאות הנשק בין ארצות הברית לסעודיה היא אמירה נוספת לישראל: "לא אתן שום צ'ופר שטראמפ נתן לפני כל בחירות".

ביידן חותם על הצווים הראשונים כנשיא ארה"ב בבית הלבן (צילום: רויטרס)

מה קורה עם הנשיא החדש ורה"מ הוותיק שלנו?
"אנחנו כרגע בעמדת המתנה ,אולי המילה המוצלחת ביותר היא סדרי עדיפויות חדשים. כלומר אנחנו אחרי מקסיקו ואוסטרליה וכמובן אחרי צרפת וגרמניה וקנדה ועוד. מצד אחד, ביידן הוא לא אדם מאוד סנטימנטלי בדברים האלה. מצד שני זה איתות ברור ומובהק לנתניהו שזה סוג של התחשבנות, לא על הביקור שלו ב-2011, אלא נאום הקונגרס שביידן היה נשיא הקונגרס כסגן נשיא, נאום איראן. נראה לי שזה מסר לישראל, אל תנסו לחזור על אותו משחק משום שאנחנו הולכים על כלי הדיפלומטיה הרכה. אנחנו רואים מה קורה במפרץ, סטירת לחי אדירה לאיחוד המפרציות וישראל היא הנזק הסיבתי של העניין".

בן צבי המשיך והתייחס להסכמי אברהם, וההשלכות של עצירת מכירת עסקאות הנשק בין ארה''ב לסעודיה: כל ההסכם או חלק מהסכמי אברהם היו מבוססים ומעוגנים על תמורה אמריקנית לשחקנים הערביים, כלומר עסקאות נשק עם הסעודים וזה היהלום בכתר. כשיש השהייה, הקפאה טוטאלית של הסכמי הנשק עם איחוד האמירויות ועם הסעודים בגלל תימן וההפצצות שלהם, זה מסר ברור מאוד לאיראן. אנחנו בעצם מתנתקים מהסעודים, בני בריתנו, השותפה הנאמנה ביותר באותה קואליציה בין ערבית נגד איראן. מה ברור יותר מזה? זה סדר עולמי חדש".

אמריקה לא יכולה במצבה הכלכלי לוותר על עסקאות הנשק האדירות האלה. גם אם היא כועסת על ישראל.
"זאת שאלה נפלאה, זה אולי הסתירה העמוקה ביותר בין שיקולי מוסר ואינטרס לאומי או כלכלי. ברגע הזה כשבעצם ביידן עדיין ב-100 הימים הראשונים שלו טבעי שהוא ייצמד להשקפת העולם שהוא מייצג. ביידן יילך לכיוון של ריאל-פוליטי, היום הוא רוצה לשדר משהו אחר. בוודאי שהוא לא רוצה לתת לנתניהו את מה שטראמפ נתן לו לפני כל בחירות. כאן יש עמדה עקרונית, למשל, את רמת הגולן לא פוסלים אבל בלינקן אומר שיש שאלות משפטיות ויש גם שאלות ביטחוניות. הוא לא מוכן לתת שום צ'ופר בסדר הגודל המסיבי שטראמפ חילק. זה ממשל חדש, הלכתם עם הרפובליקנים? הזנחתם את העורף הדמוקרטי? אז חכו בסבלנות, תורכם יגיע, אני מניח, בשבוע הבא".