בכירים באיחוד האירופי פועלים לקידום פגישה בין נציגים איראנים ונציגים אמריקאים, כחלק מהמגעים לחזרת ארה"ב להסכם הגרעין. הדברים מגיעים לאחר הודעת ארה"ב היום (שישי) כי תהיה מוכנה לדון עם איראן בחזרתה להסכם הגרעין.

הערב הודיעו בבית הלבן כי הם מקבלים את ההצעה ונעתרים להזמנה להיפגש עם נציגים איראנים, לאחר שהנשיא ביידן אמר כי ארה"ב מוכנה למשא ומתן עם איראן. יחד עם זאת, בשלב זה לא צפויה הסרה של הסנקציות על איראן, למרות שהיא דורשת לעשות זאת. 

בלינקן לאחר מינויו: "אפעל לחזק את מחלקת המדינה". צילום: רויטרס

טרם התקבלה התייחסות איראנית ואמריקאית לפרסום ההודעה על מאמצי בכירי האיחוד האירופי, אולם הבוקר התייחס שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ואד זריף, להודעה האמריקאית. בציוץ שכתב בחשבון הטוויטר שלו חזר על הדרישה האיראנית להסרת הסנקציות האמריקאית במטרה להשיב את איראן לתנאי ההסכם. זריף הבהיר: "ברגע שארה"ב תתחיל להסיר את הסנקציות אנו נפעל לשוב להסכם".

הלילה כאמור הודיעה מחלקת המדינה האמריקאית כי תהיה מוכנה לדון עם איראן בדרכים לחזרה להסכם הגרעין, עליו חתם הנשיא אובמה בשנת 2015. הדברים מגיעים על רקע אולטימטום שהציבה איראן לארה"ב, לפיו אם לא תציג צעדים המעידים על כוונתה לשוב להסכם, ובתוך כך תסיר את הסנקציות, תסלק את פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית המפקחים על מתקני הגרעין באיראן. 

במשרד ראש הממשלה התייחסו היום לדברים ואמרו כי "ישראל דבקה במחויבותה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ועמדתה בעניין הסכם הגרעין לא השתנתה. ישראל מאמינה שחזרה להסכם הקודם רק תסלול את דרכה של איראן לארסנל גרעיני. ישראל מקיימת שיח רצוף עם ארה"ב בעניין זה".