צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, שוחח היום (ראשון) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר בתכניתם ב-103FM. יחזקאלי התייחס לעסקה שחתמה ישראל עם סוריה בתיווך רוסי על מנת להשיב את הצעירה שנעצרה שם, והסביר מדוע הוא חושב שישראל הרוויחה. לדבריו, העסקה מדגימה את עוצמתה של ישראל באזור, מול סוריה ואף רוסיה, ויתר המדינות, בניגוד לארצות הברית של הנשיא ביידן, שהולכת ונחלשת. עוד אמר על סוריה: "אפילו נרמול יחסים עומד על הפרק".

אותה נערה שניסתה להיכנס לרצועת עזה וליריחו חוצה את הגבול מגיעה לסוריה ונתפסת. בכמה ימים הגענו לעסקה. תאמלק לנו, בכל המערכת רצו לגמור את זה מהר והייתה סיבה? לא רצו להיגרר לסיפור של שנים בשבי.
"אני חושב שמה שהוביל לעסקה הזאת הוא רצון ובגלל זה היא נשמרה באיפול, לא להפוך לישראלי בסגנון מה שקרה בעזה, שחצה את הגבול ובסוף יעבור לארגונים הפלסטיניים; ואז יש אזרחית ישראלית בידי אחד מארגוני הטרור וזה יכול להגיע גם לחיזבאללה. מה שמעניין לראות שבסופו של דבר זה הצליח, עזבו את הסיבות שהיא הלכה, בעקבות בחור ערבי, ניסתה לעבור לעזה, החבר הלך לדאעש, שיש אזרחית ישראלית אצלם המצב הנפשי והרקע לא משנה, ויש פה כמה דברים חיוביים בסיפור, עם בעיה קטנה. הדבר החיובי – סוריה מוכנה לעסקה בזמן שאתה תוקף אותה השכם וערב. את אסד לא מעניינים רועי הצאן שהוחזרו, גם קצינים משלו אם הוא לא רצה לתת, הוא לא היה נותן. יש פה מנגנון שהרוסים הצליחו להכריח את הסורים לעשות את העסקה הזאת. ישראל קוצרת אפקט תודעתי, בכך שהיא הולכת ומצילה את האנשים שלה בכל מחיר".

למה הרוסים עוזרים לנו? למה בגללם הוטלה הצנזורה?
"מה שקרה לנו עם רוסיה הוא כזה דבר, בהתחלה רוסים חשבו להגביל את ישראל בעניין המתקפות, נזפו בנו ובסופו של דבר ישראל הצליחה לעבור. יש פה דגם מוצלח שישראל הצליחה לעומת שני דגמים לא מוצלחים שקורים מול עינינו – הסיפור של עזה עם גולדין ושאול וגם מה שקורה עם ביידן והמיליציות העיראקיות. הסיפור שישראל לא שמה על הרוסים באיזשהו שלב, ואמרה גם אם תתנו מטוסים לסורים אנחנו נמשיך לתקוף. המציאות הישראלית הכפיפה את הרוסים למציאות חדשה, ועכשיו יש שלטון חדש בבית הלבן שם הכול מתחיל במזרח התיכון, 'אנחנו הרוסים רוצים להראות שאנחנו בעל הבית ואם זה להחזיר שני רועי צאן מסוריה וישראל תקבל את שלה – אנחנו ניקח מישראל את החשבונית'".

על פי מה שדווח אנחנו שילמנו כסף לרוסים שהם יתנו בכסף הזה חיסונים לסורים. הרוסים ביקשו לא לפרסם את המידע הזה. הם צריכים מאיתנו כסף? למה הכסף שווה חיסונים?
"המשא ומתן נוהל סוף סוף כמו בזאר מזרחי, היום כולם רוצים את הקרבה של ישראל. אני דיברתי על העניין של מה היו העקרונות בעסקאות קודמות: השלום עם מצרים. שלום תמורת אדמה. היום כולם צריכים את הישראלים, מה נתנו לאמירויות? גישה לבאר שנקראת ישראל. מה קיבלו הסורים? קיבלו חיסונים".

אתה לא יכול לתת חיסוני פייזר בגלל השינוע הלוגיסטי במינוס 70 מעלות. 
"אני מזרחן, מסתכל על המזרח בתיכון, הייתה עסקה, תבינו זה שסוריה הלכה לעצם העסקה, זה דגם מוצלח. תסתכל בעזה אתה שובר את הראש כמה שנים ולא מצליח להחזיר את גולדין ושאול כי אתה לא יודע מה המנוף".

יש את משוחררי שליט שהחזרתם לכלא, תשחרר אותם ותגיע לעסקה. אפשר להגיד אני לא מוכן לשלם את המחיר אבל אל תגידו שאין מנוף.
"ביידן אמר שהוא מוכן לדבר איתם והם מפציצים בפעם השנייה בסיסים אמריקנים. הם אומרים 'אנחנו מצפים שתסירו את הסנקציות'. סוריה חלשה, היא יכולה לבוא ולדבר עם ישראל אפילו על נרמול יחסים. סוריה על הברכיים".