דו"ח המודיעין האמריקני על רצח העיתונאי הסעודי ג׳מאל אחמד חשוקג'י פורסם הערב (שישי) וקובע כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אישר וככל הנראה הורה על המבצע לחטיפתו וחיסולו באיסטנבול ב-2018. חשוקג'י, תושב ארה"ב שכתב טורי דעה ל"וושינגטון פוסט" ומתח ביקורת על מדיניות נסיך הכתר, נהרג ובותר על ידי צוות פעילים המקושר לנסיך הכתר בקונסוליית הממלכה באיסטנבול. ריאד הכחישה כל מעורבות.

"אנו מעריכים כי נסיך הכתר של סעודיה מוחמד בן סלמאן אישר את מבצע באיסטנבול כדי ללכוד או להרוג את העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י", נמסר. עוד הוסיפו: "אנו מבססים הערכה זו על שליטתו של נסיך הכתר בקבלת ההחלטות בממלכה, מעורבות ישירה של יועץ מרכזי וחברי פרט המגן של מוחמד בן סלמאן במבצע, ותמיכתו של נסיך הכתר בשימוש בצעדים אלימים להשתקת מתנגדים בחו"ל, כולל חשוקג'י".

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, פרסם הערב בחשבון הטוויטר שלו: "רצח העיתונאי ותושב הקבע החוקי בארה"ב, ג'מאל חשוקג'י, זעזע את העולם. החל מהיום תהיה לנו מדיניות עולמית חדשה הנושאת את שמו להטיל מגבלות ויזה על מי שעוסק בהתקפות מחוץ למדינה של עיתונאים או פעילים". 

כזכור, מוקדם יותר הערב דווח כי לאחר שהשהו עסקאות נשק עם סעודיה בשווי של מעל חצי מיליארד דולר, ממשל ביידן עשוי לשנות את מדיניות ארה"ב לגבי עסקאות עתידיות ולהגביל מכירות צבאיות של נשק התקפי. ההחלטה חלה כרגע על עסקאות עבר שמעוררות חשש לפגיעה בזכויות אדם בעקבות הנפגעים בתימן ובכוונה לשים קץ לאלימות.

בביטול הסיווג של הדו"ח, ביטל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את סירוב קודמו דונלד טראמפ לשחררו בניגוד לחוק משנת 2019, ומשקף נכונות חדשה של ארה"ב לאתגר את הממלכה בנושאים הקשורים לזכויות אדם ולמלחמה בתימן.

עם זאת, ביידן צועד בקו דק לשמירת הקשרים עם הממלכה כשהוא מבקש להחיות את הסכם הגרעין מ-2015 עם יריבתה האזורית איראן ולטפל באתגרים אחרים כולל לחימה בקיצוניות האיסלאמיסטית וקידום קשרים ערבים-ישראלים.