נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע היום (שבת) כי יעניק הצהרה רשמית בעניין סעודיה ביום שני. זאת, בעקבות דו"ח מודיעין אמריקאי שמצא כי נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן היה זה שהזמין את רצח העיתונאי ג'מאל אחמד חשוקג'י ב-2018.

כשנשאל לגבי הענישה של יורש העצר, אמר ביידן: "ביום שני תהיה הודעה על מה שאנחנו הולכים לעשות עם סעודיה באופן כללי". ביידן לא מסר פרטים נוספים. כזכור, על אף שהבטיח שיעניש את הבכירים הסעודים שהיו מעורבים ברצח העיתונאי, ביידן סירב היום להטיל סנקציות על בן סלמאן. 

עם זאת, לפי גורמים אמריקאים, הסנקציות יוטלו על בכירים בסעודיה, בניסיון לשמור על יחסי המדינות. כמו כן, אמש שוחח הנשיא האמריקאי עם המלך הסעודי ואמר כי סעודיה תישא באחריות להפרת זכויות אדם, ובהמשך, ארצות הברית תודיע על שינויים משמעותיים ביחסים בין המדינות.

"דיברתי עם המלך והבהרתי לו שהכללים ישתנו, ואנו הולכים להצביע על צעדים משמעותיים ביום ראשון-שני. נדרוש מהם דין וחשבון בגין הפרת זכויות אדם", אמר ביידן.

ג'מאל חשוקג'י (צילום: רויטרס)
ג'מאל חשוקג'י (צילום: רויטרס)

כאמור, דו"ח המודיעין שפורסם אמש קובע כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אישר וככל הנראה הורה על המבצע לחטיפתו וחיסולו של העיתונאי הסעודי ג׳מאל אחמד חשוקג'י באיסטנבול ב-2018. חשוקג'י, תושב ארה"ב שכתב טורי דעה ל"וושינגטון פוסט" ומתח ביקורת על מדיניות נסיך הכתר, נהרג ובותר על ידי צוות פעילים המקושר לנסיך הכתר בקונסוליית הממלכה באיסטנבול. ריאד הכחישה כל מעורבות.

"אנו מעריכים כי נסיך הכתר של סעודיה מוחמד בן סלמאן אישר את מבצע באיסטנבול כדי ללכוד או להרוג את העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י", נמסר. עוד הוסיפו: "אנו מבססים הערכה זו על שליטתו של נסיך הכתר בקבלת ההחלטות בממלכה, מעורבות ישירה של יועץ מרכזי וחברי פרט המגן של מוחמד בן סלמאן במבצע, ותמיכתו של נסיך הכתר בשימוש בצעדים אלימים להשתקת מתנגדים בחו"ל, כולל חשוקג'י".

מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, פרסם בחשבון הטוויטר שלו: "רצח העיתונאי ותושב הקבע החוקי בארה"ב, ג'מאל חשוקג'י, זעזע את העולם. החל מהיום תהיה לנו מדיניות עולמית חדשה הנושאת את שמו להטיל מגבלות ויזה על מי שעוסק בהתקפות מחוץ למדינה של עיתונאים או פעילים".