משבר נוסף ביחסי איראן עם המדינות האירופיות החתומות על הסכם הגרעין - צרפת, בריטניה וגרמניה. שלשום בלילה שוחח ממושכות נשיא צרפת עמנואל מקרון עם מקבילו האיראני חסן רוחאני והביע בפניו את דאגתו מהמצב.

ההחרפה ביחסים נרשמה בימים האחרונים על רקע כוונת המדינות האירופיות להגיש כבר מחר למועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הצעת גינוי בעקבות ההחלטה האיראנית לצמצם את שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות ולהגביל את גישת פקחיה לאתרי הגרעין שלה.

שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן הסביר אתמול כי בהחלטת הגינוי המדינות יביעו "צער" על צעדיה האחרונים איראן. מנגד, ראש לשכתו של רוחאני טען כי אם בסבא"א יוחלט לאשר את הצעת הגינוי, תהיה לכך השפעה שלילית על היחסים בין הסוכנות לאיראן. "איראן עלולה לסגת גם מההסכם הזמני על הפיקוח, שאליו הגיעה עם הסוכנות", הוסיף הבכיר. 

לדבריו, במהלך השיחה הטלפונית שניהלו השניים הדגיש רוחאני בפני מקרון כי על ארה"ב והמעצמות האירופיות להסיר את העיצומים מעל איראן, "כי זו הדרך היחידה לשמור על הסכם הגרעין".

בהודעה שנמסרה מטעם ארמון הנשיאות הצרפתית מקרון הדגיש בפני איראן "את דאגתו העמוקה לנוכח ההחלטות בטהרן, שמפירות את הסכם הגרעין משנת 2015". עוד נמסר כי "נשיא צרפת הדגיש בפני רוחאני את הצורך של איראן לחזור ולכבד את התחייבויותיה ולשתף פעולה באופן מלא עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

בשיחה ביניהם הביע מקרון דאגה מעליית המתח האזורי, בעקבות ההתקפות על סעודיה ועל בסיסים של הקואליציה של המאבק בדאע"ש. 
עם או בלי קשר לשיחת הטלפון הקשה בין השניים, על פי דיווח בעיתון איראני המקורב לשמרנים, רוחאני הורה על הפסקה זמנית של ייצור האורניום המתכתי, המהווה שלב בייצור פצצה, אחת מנקודות המחלוקת בין איראן למערב בכלל ולסבא"א בפרט.

בתוך כך, רוחאני אמר אתמול כי "אף שהטון של ממשל ביידן לגבי איראן שונה משל קודמו, ארה"ב טרם נקטה צעדים להסרת העיצומים מעל איראן".  הוא חזר על הבטחתו, שלפיה אם וושינגטון תסיר את הסנקציות, "איראן תחזור למלא את כל התחייבויותיה בהסכם".