"ההצעה של סין לרפורמת הבחירות תמנע "דיקטטורה של הרוב", אמר המחוקק ההונג קונגי שתומך בסין, מרטין ליאו, היום (שבת) לרויטרס.

בתוך כך, הפרלמנט הסיני דן בתוכניות לשינוי מערכת הבחירות של הונג קונג, זאת כדי להבטיח את נאמנות המדינה לסין. נציגי הונג קונג בסין אומרים כי השינוי הוא הכרחי ורצוי: "אנשים רבים בהונג קונג אינם בשלים פוליטית" אמר ליאו בראיון טלפוני שערך עם רויטרס. "הם חושבים ש'איש אחד קול אחד' זה הדבר הטוב ביותר, והם לוקחים עצה ממדינות שלא בדיוק מיישמות את העיקרון הזה. לא נשיא ארה"ב ולא ראש ממשלת בריטניה נבחרים בהצבעה עממית".

השינויים אותם מציעה סין, כוללים הרחבת ועדת הבחירות מ-1,200 משתתפים ל-1,500, בנוסף להרחבת המועצה המחוקקת מ-70 נציגים ל-90. התומכים בהצעה טוענים שכך מערכת הבחירות תהפוך ל"ייצוגית" ופחות נוטה ל"דיקטטורה של הרוב", הוסיף ליאו.

עם זאת, המבקרים של הרפורמות הנ"ל טוענים כי כך סין תהדק את שליטתה ותשיג עליונות מספרית שתעזור לה להשפיע על החלטות חשובות כמו בחירת אנשי מפתח בהונג קונג, דבר שיתיר לבוחרים בהונג קונג פחות חופש להחליט במי הם רוצים שייצג אותם. 

הפגנות פרו דמוקרטיות בהונג קונג (צילום: REUTERS/Tyrone Siu)
הפגנות פרו דמוקרטיות בהונג קונג (צילום: REUTERS/Tyrone Siu)

מריה טאם, פוליטיקאית בכירה בהונג קונג שעובדת עם הפרלמנט הסיני, דחתה את החשש כי הרפורמות יגרמו לכך שסין תשלוט בהונג קונג ואמרה "נביא אנשים מתעשיות ושירותים חדשים, כמו טכנולוגיות מידע, תקשורת ובריאות, כחברים נוספים במערכת הבחירות של הונג קונג".

כזכור, הונג קונג, שעל פי הסכמים שנחתמו בין סין לבריטניה בשנת 1997 נחשבת לאזור מנהלי של סין בו מוחלת אוטונומיה, היא זירת עימותים קבועה עבור המעצמה האסיאתית לבין גורמים בינלאומיים.

בסוף חודש יוני בשנה שעברה, הגוף העליון בסין קיבל פה אחד את החלטת הפרלמנט להחיל את חוקי הביטחון הלאומי בהונג קונג. החוק נועד להגביר את הפעילות של סוכנויות המודיעין הסיניות בהונג קונג, ובאוטונומיה יוקמו בסיסים שישרתו את אותן סוכנויות.